Jakub Maceček
      Z pohádky do pohádky aneb O režisérovi, který "rád zpívá po nocích". 
      Milí čtenáři, tradiční prosincovou premiérou Slováckého divadla je pohádka, a tak vás asi nepřekvapí, že dnešním "Hostem Slováckého divadla" bude režisér, který letošní pohádkovou premiéru na druhý svátek vánoční připravuje. Jmenuje se Jakub Maceček a přestože ve SD hostuje poprvé, v divadelní branži není žádným nováčkem. Na brněnské JAMU začal nejprve studovat obor činoherní herectví, ale brzo přestoupil na činoherní režii. Mezi jeho studentské režie ve Studiu Marta patří např. Budovatelé říše a Pěna dní od Borise Viana či inscenace původní české hry Romana Sikory s názvem Smetení Antigony. Po absolutoriu hostoval v různých divadlech takřka po celé České republice např. Národní divadlo Brno (Odile, Adam Geist), Divadlo F. X. Šaldy v Liberci (Tři muži ve člunu), Městské divadlo Zlín (Lumpacivagabundus), Divadelní společnost Petra Bezruče v Ostravě (Strašidlo Cantervillské), Černé divadlo Praha (Milovat k smrti), Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích (Sedmero krkavců), Divadlo Mandragora ve Zlíně (Krysa, Hořké slzy Petry Kantové). V současné době je na volné noze a žije v Ostravě.  
      Cesty k divadlu bývají někdy velmi "přímé" a někdy dost "klikaté".  Toužil jsi odjakživa stát se hercem nebo režisérem? Jak jsi se do  divadelního prostředí dostal? 
        Díky nabídce, kterou uskutečnilo  ředitelství gymnázia, na které jsem chodil - totiž, že třída, která se  zúčastní divadelního festivalu soukromých škol, bude mít týden volna.  Pro mě a spolužačku Hanu Kačorovou to byla taková motivace, že jsme  společně napsali hru, odjeli s celou třídou na festival, teprve tam to  nazkoušeli, a nakonec ještě získali jednu z hlavních cen. Po této  zkušenosti jsem si řekl, že dělat divadlo je pohoda, dal jsem si  přihlášku na herectví a oni mě vzali. 
         
        Na JAMU jsi původně  studoval herectví, později jsi se zaměřil na režii. Daří se ti v  divadle nebo i v životě zúročit herecké zkušenosti?  
        Ano, zahrál  jsem si v Četnických humoreskách. (smích) V životě je vlastně každý  herec a své zkušenosti zúročuje hlavně v momentech, kdy ví, že by mu  příliš velká přímost mohla uškodit. Doufám, že to teď nebude vypadat,  že jsem lhář.  
         
        Z jakého důvodu jsi přešel k režii? Nebavilo tě hrát? 
        Nejsem dobrý herec - tedy asi ani lhář. K režii jsem přešel, protože je jednoznačně mnohem svobodnější než herectví. 
         
        V  brněnském Divadle Polárka jsi režíroval Bajaju, Kašpárkův výlet do 30.  století, v rámci kočovného studentského divadla "Rodina Kaloušova" zase  Princeznu a draka či Kašpárka lhářem atd. Pohádky máš evidentně rád,  ale přesto se zeptám, jestli někdy nemíváš z jejich inscenování strach?  
        Ani ne. Pohádek jsem dělal hodně a vzhledem k tomu, že jsem velmi  infantilní - mám rozsáhlou sbírku mluvených pohádek na CD - a  pravidelně u pohádek usínám, tak jsem ve svém živlu. 
         
        Neznamená to, že u inscenování spíš?! 
        Ne.  Myslel jsem to jinak. Pohádky mají být vlastně zárukou toho, že dítě  při nich v klidu usne, takže je to dobře, když u nich i já spím.  Doporučuji to všem vystresovaným a frustrovaným lidem, protože to je  výborná meditace, která skvěle vyčistí hlavu. Jediné negativum je  bohužel fakt, že ne vždy pohádku vyslechnete až do konce.  
         
        Říká  se, že pohádky jsou pro tvůrce náročnou prací, protože dětský divák  dává své nadšení nebo odmítnutí najevo bez skrupulí ihned a hlasitě.  Máš už vyzkoušené, co na dětského diváka vždy "zabere", při čem se na  jevišti nenudí?  
        Moje zkušenost je taková, že u jakékoliv pohádky  se dětské publikum nejvíc směje při (leckdy i nechtěné) situační komice  tzn. když někdo vrazí hlavou do portálu, když si někdo prdne a když  zakopne...  
         
        A co by měla splňovat práce na pohádce pro její tvůrce? 
        Jakákoliv práce, aby člověka uspokojovala, musí být pro jejího tvůrce zábavná. Jinak je to opruz.  
         
        V  SD připravuješ inscenaci Vojtěcha Vackeho Princezny a loupežníci aneb  Zmatky kolem Katky. Na co se může dětské publikum a jeho doprovod  těšit? Půjde o pohádku klasickou nebo moderní? 
        Je to sice současná  pohádka, ale publikum se v ní setká s klasickými pohádkovými postavami.  Může se tedy těšit na vše, co k pořádné pohádce patří, tedy na tři  krásné princezny, popletené a vtipné loupežníky, pasáčka vepřů, krále a  samozřejmě na velkou dávku humoru, který ocení nejen děti. Např.  vrážení hlavou do portálu atd. (smích) 
         
        Člověk má často pohádky spojené jen se svým dětstvím, někomu však prostoupí i do dospělosti, je to i tvůj případ? 
        Ano.  Dodnes toužím po kouzelném prstenu, létajícím kufru a cestovním plášti.  Na výletech to také u každé skály zkouším s formulí: "Sezame, otevři  se!" 
         
        Poházíš z Ostravy, studoval jsi v Brně a teď režíruješ po všech koutech republiky. Nemáš někdy chuť usadit se v jednom angažmá? 
        Až mi nabídnou být šéfem Divadla Na zábradlí, tak se rád usadím. (smích) 
         
        Ve  Slováckém divadle hostuješ sice poprvé, ale jeho soubor ti není  neznámý. Prozraď čtenářům něco o svém vztahu k našemu divadlu. 
        Mám  tu spoustu přátel ze školy např. spolužáky z hereckého ročníku Ažku  Kynclovou a Tomáše Šulaje, Míra Zavičár absolvoval v mé inscenaci  Budovatelé říše atd. Většinu ostatních znám z mých častých návštěv  různých představení a samozřejmě i z divadelního klubu.  
         
        Co ty a Uherské Hradiště? 
      V  Uherském Hradišti znám divadlo a divadelní klub. Na obou místech se mi  líbí a doufám, že se během zkoušení lépe seznámím i s městem a místní  vinařskou tradicí, protože rád zpívám po nocích. Proto na mě, prosím,  nevolejte městkou policii. (smích) 
        
       Za pohádkově humorný rozhovor děkuje  
      Hana Hložková 
       (Převzato ze Zpravodaje Uherského Hradiště - Prosinec 2005) 
               |