Nora

Henrik Ibsen

Překlad:     František Fröhlich

Je těsně před vánočními svátky. JUDr. Torvald Helmer prožívá idylickou dobu: právě ho jmenovali ředitelem banky, má skvostný dům, okouzlující a vždy usměvavou ženu, tři roztomilé děti. Ohlásí se však nečekaně návštěvy - Nořina dávná přítelkyně z dětství Kristina - životem protřelá žena, která právě opustila manžela, a pak muž s pochybnou pověstí - JUDr. Nils Krogstad - žádající po Noře přímluvu u Helmera, který ho chce kvůli jeho minulosti nemilosrdně propustit z bankovního místa. Ve hře není málo: Nils Noru vydírá - má u sebe směnku, na kterou jí kdysi půjčil peníze, aby jimi tajně financovala manželovo nákladné léčení v cizině, a na které Nora tehdy zfalšovala podpis svého otce. Jaký otřes v manželství a ve vnímání obrazu manželů navzájem, i sebe samých, nastane, když dlouho utajovaná pravda vyjde najevo? V době svého vzniku (1879) nadmíru provokativní hra klasika realistického dramatu už v nás dnes tolik nerezonuje tématem svobodného postavení žen ve společnosti. Vyzývá však svou nepříjemně detailní analýzou instituce manželství, psychologickými otázkami vztahů člověka k druhému člověku, ale i k sobě samému. Zpochybňuje různé představy o lásce - od té slepé, schopné obětovat sebe sama, až po lásku manipulativní. Všem nám skýtá hlubokou otázku: Kolik upřímnosti je ve vztazích s našimi nejbližšími? Nesporně skvělé rodinné drama nastuduje režisér Martin Františák, jenž se žánrem zabývá také jako dramatik - jeho rodinné drama Doma jsme před časem ve Slováckém divadle viděli v podání souboru Karolinka a bylo rovněž nastudováno i činohrou pražského Národního divadla.

ano

Inscenace