Julius Zeyer

Radúz a Mahulena
"Jsem pohádka..." Tak začíná známý příběh Radúze a Mahuleny, který mohli diváci tolikrát na českých jevištích prožívat spolu s hlavními hrdiny. Jeho poslední realizaci připravil ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti režisér Igor Stránský, který se však vymanil ze zaběhnutého schématu spojeného se Sukovou hudbou a ke spolupráci přizval Jiřího Pavlicu, aby společně s choreografkou Ladislavou Košíkovou a výtvarníky Miroslavem Malinou (scéna) a Lucií Kuropatovou (kostýmy) vytvořil silný příběh plný rituálů a návratů k prapočátkům lidství...
"Na Zeyerově textu mě dráždí něco, co lze nazvat OSUDOVOSTÍ. Pohled do drsného úsvitu dějin k jakési, řekněme trochu s nadsázkou, Slovanské antice", říká režisér inscenace Stránský. K tomu přitakává i Jiří Pavlica: "Příběh Radúze a Mahuleny jde až na dřeň lidských vztahů. Proto jsem chtěl, aby hudba byla drsnější, než jsem kdy komponoval. Objevují se zde syrové zvuky kamenů, dřeva a vůbec základní materie Matky Země spolu s dalším výrazným vyjadřovacím prostředkem, kterým je lidský hlas. Ale inscenace je pro mne ještě v něčem výjimečná. V hudební tvorbě zde uplatňuji jisté kompoziční postupy, které jsem zatím nepoužíval.
Ruku v ruce s hudebním výrazivem jde i choreografie Ladislavy Košíkové: "Obřady, které na jeviště přivádíme mají prazáklad v životě primárních kultur v dobách pohanských, kdy člověk žil v těsném vztahu s přírodou. Na jejich rozmarech byl závislý jeho život a právě prostřednictvím rituálů si zajišťoval komunikaci s bohy a s démony přírodních živlů. Navíc si myslím, že v každém z nás je doposud ukryt alespoň malý kousek této Matky Země, která s sebou nese stopy kultur našich předků."
A v čem spatřuje režisér Stránský hlavní poselství současným divákům? "Stěžejní je pro mne konflikt Runy a Nyoly, z čehož je evidentní, že při nesmyslných sporech trpí především slušní lidé. Tak tomu bylo před tisíci lety, tak je tomu i dnes..."
"Na Zeyerově textu mě dráždí něco, co lze nazvat OSUDOVOSTÍ. Pohled do drsného úsvitu dějin k jakési, řekněme trochu s nadsázkou, Slovanské antice", říká režisér inscenace Stránský. K tomu přitakává i Jiří Pavlica: "Příběh Radúze a Mahuleny jde až na dřeň lidských vztahů. Proto jsem chtěl, aby hudba byla drsnější, než jsem kdy komponoval. Objevují se zde syrové zvuky kamenů, dřeva a vůbec základní materie Matky Země spolu s dalším výrazným vyjadřovacím prostředkem, kterým je lidský hlas. Ale inscenace je pro mne ještě v něčem výjimečná. V hudební tvorbě zde uplatňuji jisté kompoziční postupy, které jsem zatím nepoužíval.
Ruku v ruce s hudebním výrazivem jde i choreografie Ladislavy Košíkové: "Obřady, které na jeviště přivádíme mají prazáklad v životě primárních kultur v dobách pohanských, kdy člověk žil v těsném vztahu s přírodou. Na jejich rozmarech byl závislý jeho život a právě prostřednictvím rituálů si zajišťoval komunikaci s bohy a s démony přírodních živlů. Navíc si myslím, že v každém z nás je doposud ukryt alespoň malý kousek této Matky Země, která s sebou nese stopy kultur našich předků."
A v čem spatřuje režisér Stránský hlavní poselství současným divákům? "Stěžejní je pro mne konflikt Runy a Nyoly, z čehož je evidentní, že při nesmyslných sporech trpí především slušní lidé. Tak tomu bylo před tisíci lety, tak je tomu i dnes..."
| Režie | Igor Stránský |
| Scéna | Miroslav Malina j.h. |
| Kostýmy | Lucie Kuropatová j.h. |
| Choreografie | Ladislava Košíková j.h. |
| Dramaturgie | Iva Šulajová |
| Datum premiéry: | 17. 11. 2001 |
| Délka představení | |
| Datum derniéry: | 24. 10. 2003 |
Osoby a obsazení
| Legenda | Lubomír Vraspír j.h. |
| Stojmír, král tatranský | Jiří Juřina |
| Runa, jeho žena | Jaroslava Tihelková |
| Prija | Eva Řezáčová |
| Živa jejich dcery | Jitka Josková |
| Mahulena | Helena Jará |
| Přibina, pobočník Stojmírův | Jiří Hejcman |
| Vratko, dřevorubec | Kamil Pulec |
| Radúz, králevic v Maguře | Míra Zavičár |
| Královna Nyola, jeho matka | Anna Slezáková-Miková |
| Radovid, sluha Radúzův | Božek Tomíček |