Divadlo ve škole

Slovácké divadlo přijede přímo do vaší školy! Připravili jsme sérii interaktivních workshopů, v nichž se žáci a studenti stávají součástí příběhů a objevují tak minulost i současnost.
Workshopy vnesou do školy hru, napětí i zábavu – a zároveň pomohou třídě semknout se
jako tým.

→ žáci 7.–9. ročníků ZŠ a studenti SŠ – kapacita 25, po konzultaci max 30 osob

→ Cena za jeden workshop – 6 900 Kč
→ Cena za dva stejné workshopy (totožný workshop realizován ve stejný den pro dvě třídy po sobě) – 9 800 Kč

Nabídka workshopů
Workshopy lze realizovat samostatně, nebo jako tematické rozšíření k inscenacím – před
jejich návštěvou i po ní:

● Antigona
● Mnichovská past
● Schody nesvobody → Farma zvířat
● Protektorát Čechy a Morava → Hostina dravců
● Kup si mě! → Ošklivec

Připravujeme:
● Gazdina roba → Gazdina roba
● Masaryk → Masaryk

 

ANTIGONA


„Tedy miluj – v podsvětí!“ Kreon
(8. a 9. ročník ZŠ, SŠ) 3,5 vyučovací hodiny

Témata: antické městské státy, antické divadlo a struktura dramatické hry, konflikt zájmů, vzdor autoritě

Není snadné vybrat si správnou stranu. Dospívající mladí lidé musí denně přijmout cizí názor autority a leckdy řeší vnitřní konflikt podobně jako mladá Antigona. Jak se navíc rozhodnout,
pokud jste obyvatelem starověkých Théb? Máte dát přednost tomu, co vám nařizuje svědomí a zákony bohů, nebo jednat dle zákona nového panovníka, který dokáže
pozvednout město po válce? Poznejte principy antického dramatu vlastní rolí v napínavém příběhu!

 

MNICHOVSKÁ PAST

„Ta země je naše, naše, naše!!!“ Jaroslav Kvapil (9. ročník ZŠ, SŠ) 3,5 vyučovací hodiny

Témata: hospodářská krize, život na Slovácku v 30. letech, První republika (Československá republika v letech 1918–1938), nacionalismus, národnostní menšiny, appeasement spojenců, sudetoněmecké povstání, mobilizace, Mnichovská dohoda. 

Období První republiky byla zvláštní doba s elegantními účesy a důrazem na módu, ale také s omezenými možnostmi a skromnými poměry. Ve vzduchu viselo napětí z dění v příhraničních oblastech a ještě více z toho, co se děje za hranicemi. Bylo nutné se v určitou chvíli rozhodnout. Bránit se nebo být odpovědni za další světovou válku? 

Workshop vychází z autentických vzpomínek pamětníků ze Slovácka a dobových materiálů.
Doplňují jej archivní rozhlasové nahrávky, které umocňují prožitek studentů.

(Vhodné také po zhlédnutí inscenace Masaryk jako volné pokračování tématu.)

 

PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA

„Češi? Smějící se bestie!“ Reinhard Heydrich
(8. a 9. ročník ZŠ, SŠ) 4 vyučovací hodiny

Témata: Protektorát Čechy a Morava, změny ve školství na Slovácku, holokaust, atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha

Na gymnáziu v Uherském Hradišti nastalo po okupaci Čech a Moravy nacistickým Německem mnoho změn. Změnila se výuka, změnili se učitelé. Jak mohli reagovat studenti? Podřídit se nebo se bouřit? Vstoupíme spolu do školních lavic a prožijeme různé situace z přelomu 30. a 40. let 20. století až do osudného dne, kdy byl spáchán atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Co se asi dělo mezi studenty v takové chvíli? Workshop vychází z autentických vzpomínek pamětníků ze Slovácka a dobových materiálů.

Doplňují jej archivní rozhlasové nahrávky, které umocňují prožitek.

(Vhodné také před návštěvou inscenace Hostina dravců a Slovácké jaro.)

 

SCHODY NESVOBODY (totalita)


„A my se chodíme do Moskvy učit, víte co? My se od ruských bolševiků do Moskvy chodíme učit, jak vám zakroutit krkem.“ Klement Gottwald (9. ročník ZŠ, SŠ) 4 vyučovací hodiny

Témata: osvobození Uherského Hradiště, totalita, komunismus, Československo v letech 1945–1950, kolektivizace, polarizace společnosti, cenzura, udavačství, útěky přes hranice

Po druhé světové válce se vrátila mládež do školy a ve vzduchu byla naděje na lepší časy. Účastníci workshopu se vžijí do rolí studentů na Slovácku a zakusí na vlastní kůži diktát
komunistické strany. Kde přesně koná učitelka ještě ve jménu dobra a kde už to hraničí s omezováním svobod? Účastníci spolu hledají znaky nástupu totality a zakouší v rolích studentů gymnázia nelehké životní volby jejich vrstevníků. Vstoupíme spolu do prostorové anatomie totality doprovázeni příběhy ze Slovácka z přelomu 40. a 50. let.
Workshop vychází z autentických vzpomínek pamětníků ze Slovácka a dobových materiálů. 

Doplňují jej archivní rozhlasové nahrávky, které umocňují prožitek.

(Workshop může předcházet návštěvě inscenace Farma zvířat, nebo na ni navázat.)

 

KUP SI MĚ! (kapitalismus)


„Média fungují na principu kliků. Tímto způsobem jsme ovládáni.“ novinář ze Slovácka (6., 7., 8. ročník ZŠ) 4 vyučovací hodiny

Témata: kapitalismus, konzumerismus, společenský tlak na dokonalost, marketingové triky,
měnící se ideál krásy


Workshop „Kup si mě!“ vtáhne účastníky do příběhu, v němž si vyzkouší role kreativního týmu marketingové agentury. Na vlastní kůži zažijí principy manipulace, které jsou běžnou součástí reklamního světa. V rolích mladých žáků/studentů, kteří usilují o to, stát se tváří nového produktu, se pak ocitnou v konkurenčním boji o zakázku. Budou zkoumat, kam až jsou jejich postavy ochotny zajít, aby uspěly. Workshop se zaměřuje na to, jak je lidské tělo vnímáno jako produkt – produkt, jehož hodnota je určována trhem, módními trendy a neustálým hodnocením ze strany společnosti, zejména na sociálních sítích.


(Workshop může předcházet návštěvě inscenace Ošklivec, nebo na ni navázat.)

 

PŘIPRAVOVANÉ WORKSHOPY


➜ Gazdina roba (podzim 2025)
(8. a 9. ročník ZŠ, SŠ)
Témata: Slovácko v rakousko-uherské monarchii, sociální role a společenské zvyky na konci 19. století, konflikt lásky a společenských očekávání
Odhadovaná délka: 4 vyučovací hodiny


„Co je po jiných ludech, ti by kolikráte člověku srdce z těla vyrvali a pošlapali, kdyby sa jimdal…“ Gabriela Preissová


Workshop účastníky zavede na konec 19. století, kdy život na Slovácku určovaly nejen tvrdé podmínky, ale i pevně dané společenské normy. V rolích mladých lidí z venkova si žáci/studenti vyzkoušejí, jaké to je čelit rozhodnutí mezi osobním štěstím a tlakem komunity.


Kde končí svoboda jednotlivce a začíná moc tradice a konvencí?
(Workshop může předcházet návštěvě inscenace Gazdina roba.)

➜ T. G. M. – Masaryk (jaro 2026)
(8. a 9. ročník ZŠ, SŠ)
Témata: život na Slovácku za 1. světové války, Tomáš Garrigue Masaryk, vznik ČSR
Odhadovaná délka: 4 vyučovací hodiny


„Nebát se a nekrást.“ – T. G. Masaryk


Jak vypadala každodennost obyčejných lidí na Slovácku během první světové války? Účastníci workshopu v roli čelí nedostatku potravin a nejisté budoucnosti. Na pozadí těchto příběhů sledují cestu Tomáše Garriguea Masaryka, který se zasadil o vznik samostatného Československa. Workshop propojuje osobní zkušenost regionu s širšími evropskými dějinami a vede k diskusi o významu Masarykových idejí dnes.

(Workshop může předcházet návštěvě inscenace Masaryk.)

___________________________

Zajímá vás konkrétní workshop, program na míru nebo více informací?
➔ Napište nám na plusko@slovackedivadlo.cz.
➔ Sledujte nás na Facebooku a Instagramu → @sdplusko.
Cyklus Divadlo ve škole vzniknul v rámci projektu Erasmus+ ve spolupráci s Edudramou z
Bratislavy.