Dogville

Morální podobenství o tom, že i milost má své hranice
Lars von Trier

Fiktivní americké městečko Dogville kdesi ve Skalistých horách v době hospodářské krize třicátých let 20. století jako experimentální laboratoř, která zkoumá chování uzavřené lidské komunity vůči „vetřelci odjinud“. Mladá dívka Grace, záhadná žena bez minulosti, prchající před neznámým nebezpečím tu nalezne azyl díky místnímu intelektuálovi Tomovi. Městečko ji přijme výměnou za její výpomoc. Z počáteční vstřícnosti se však postupně stává nadřazenost, laskavost se mění ve zneužití, ochota v obchod a solidarita v manipulaci.

Kolik dobra v nás zůstane, když už není výhodné být dobrým? Jak křehká je hranice mezi morálním právem a absolutní mocí? A jak snadno se oběť může stát zrcadlem svých trýznitelů? Klinická studie zrodu násilí, které vzniká nevyhnutelně, pomalu, šeptem, v každodennosti, je přímým útokem na iluzi, že morální selhání je vždy věcí těch druhých. Jak dlouho ještě budeme přehlížet, že ve jménu dobra pácháme zlo?

Jedno z nejdiskutovanějších děl provokatéra světové kinematografie, dánského režiséra Larse von Triera, známého svými nelítostnými pohledy na společnost, víru, morálku i lidskou slabost, stylově zkoumá prolínání hranic mezi filmovými a divadelními postupy. Dramatizaci původního filmového scénáře uvedeme ve Slováckém divadle v režii Terezy Říhové.

Termíny představení: