Pět koní a hříbě v životní velikosti. Eva Zezula stvořila další mimořádnou scénu

Výtvarnice Eva Zezula a režisér Dodo Gombár jsou sehraný tým. Pracovali spolu už mnohokrát a v posledních letech mohli návštěvníci Slováckého divadla obdivovat jejich symbiózu třeba při muzikálu Jesus Christ Superstar nebo klasice v moderním hávu Cyrano z Bergeracu. Další výsledek jejich spojení budou premiéroví diváci obdivovat už zítra u muzikálu Masaryk.

Koně jsou s prezidentem TGM úzce spjatí

Dodo řekne slovo a Eva už ví

„Dodo mi nechává volnou ruku. Až tak, že někdy vytvořím samostatný koncept, kterým se on následně inspiruje. Většinou se ale vždy setkáváme hned u zrodu inscenace a koncepci vytváříme společně. A slyšíme na sebe náramně. Třeba u Masaryka řekl Dodo slovo kůň a já už vím, co mám dělat, a vymýšlím scénografii podle toho,“ prozrazuje respektovaná výtvarnice.

A právě symbol koně u muzikálu Masaryk bude hrát velkou roli. „Koně byli velkou Masarykovou vášní, sám se v životě velmi upínal na jednoho svého oblíbence jménem Hector. A tak jsme si ho zvolili za hlavní symbol, který bude vévodit scéně. Původně jich mělo být osm, stejně jako obrazů z Masarykova života, které se na jevišti odehrají. Ale protože by se nám nevešli na scénu ani do rozpočtu, museli jsme to trochu zredukovat,“ usmívá se Eva Zezula. „Nakonec nám z toho vyšlo pět koní plus hříbátko, dohromady šest, což bylo i oblíbené číslo prezidenta Masaryka.“

Koně však na scéně nebudou plnit pouze funkci zvířete typického pro prvního československého prezidenta. „Různě se s nimi pracuje a dotváří atmosféru. Například dna začátku jejich těla tvoří jakousi abstraktní krajinu, ale pak se zase změní na stádo koní,“ popisuje Eva Zezula. Každý kůň má svou vlastní barvu a tou přináší na jeviště i náladu a emoci. „Vyjadřují radostné soužití, radost ze života, smutek, skepsi. Třeba růžový v dětství, šedý v dospělosti.“

„Pro herce je to velká kláda“

Eva Zezula stvořila i kostýmy pro osmičku herců, kteří se na jevišti vystřídají v rolích Masaryka. Zvolila jednoduchý základ, vycházející z dobové módy, které oživí výstižné detaily a stylizace.

„U Masaryka nebudeme mít příliš možnost kompletně převlékat kostýmy, takže jsem musela zvolit různé náznaky a zkratky, jako je přehození kožešiny nebo výměna střevíčků. Ale ta hudba stále tak valí dopředu, že na to herci vůbec nebudou mít čas,“ naznačuje Eva Zezula a svým hereckým kolegům skládá už teď velkou poklonu. „Je to tak náročné zkoušení, taková masa textu, který se musí naučit. Do toho se učí choreografii, korepetují, a ještě mají hrát? Je to obrovská kláda, klobouk dolů,“ uzavírá Eva Zezula.