„Rozumím si s každým, kdo se nefláká,“ říká režisér před premiérou

„Je to vynikající psycholog, který přesně ví, jak jednat s herci a jak strhnout diváky," říkají o Zdeňku Duškovi herci a přiznávají, že se na něj vždycky těší. Nyní se s ním setkávají opět a režisér dokazuje, že je skutečně mistrem svého oboru. Smutná komedie Očištění, která bude mít v sobotu premiéru, nabízí situace, jež budou diváky přivádět k úžasu, ale také spoustu komediálních scén - režisér Dušek všechny zvládá s klidem a jasnou představou, jak oslovit diváky. „Očištění je skutečně dobře napsané," říká několik dnů před prvním uvedením ve Slováckém divadle.

Podle jakého klíče si vybíráte hry, které nastudujete? Vycházíte vstříc poptávce dramaturgie toho kterého divadla, nebo si sám určujete, co byste rád uvedl?

V posledních několika letech spíše vycházím vstříc dramaturgii.

-

Jakou cestou se k vám dostalo Očištění a jak na vás po prvním přečtení působilo?

Vyšel jsem vstříc dramaturgii Slováckého divadla. Hra se mi líbila z formálního hlediska. Z hlediska obsahového se mi v těle stáhlo všechno, co bylo fyziologicky možné, aby se stáhlo.

-

O čem hra pro vás je? O tíze svědomí, o drzosti, o manipulaci, nebo o něčem úplně jiném?

Ta hra je především o vyprázdněnosti světa bez ideje a pan Zelenka dosti tvrdě pojmenovává důsledky tohoto stavu v našich zeměpisných šířkách.

-

Jak obsazujete své inscenace? Máte osvědčené herce, kterým věříte, nebo chcete poznávat nové?

Myslím, že můj způsob obsazování se nijak zásadně neliší od obsazování ostatních kolegů režisérů. Když mám někde hostovat, obvykle se tam zajedu podívat na pár představení, abych viděl, do čeho jdu. Občas mi s obsazením pomůže, když vidím herce, jak se projevuje v civilu. No, a samozřejmě, že v tom také určitou roli sehrává otázka, jak se s dotyčným cítíte. Jestli vás štve nebo jestli na sebe takzvaně slyšíte. Pokud mám na výběr ze dvou herců podobného typu, při čemž s jedním si nerozumím a s druhým ano, tak neváhám. To je jako v každém jiném povolání, kde si vybíráte spolupracovníky. Na druhou stranu nutno říci, že si při práci rozumím v podstatě s každým, pokud se dotyčný vyloženě nefláká.

-

Se souborem Slováckého divadla spolupracujete v poslední době počtvrté. Dokážete pojmenovat, zda a jak se vyvíjí?

Dobře.

-

Chodíte se dívat i na ostatní uherskohradišťské inscenace. Je některá, která vás obzvlášť zaujala?

Snažím se chodit a na každé inscenaci, kterou jsem tu viděl, mě něco zaujalo. Agatománie byla pěkná, holky hrály jak z partesu, brouka do hlavy mi vetknuly ty subjektivní režijní opusy - Cikáni a Bambiland, nebyl jsem na to úplně připravený - čekal jsem děj a ona to byla spíš poezie. Strašně rád jsem viděl na místních „prknech" paní Fialovou, no a v Tenorovi na roztrhání se mi moc líbil Martin Vrtáček. Davida Vaculíka jsem také dosud v roli takového rozsahu neviděl. Galotti už neuvidím, to mě mrzí a na Furianty a Penzion se chystám. Jo, ještě se mi líbili veselý šašek Max a Čert v Pohádce z klobouku.

-

Co si myslíte o skladbě hradišťského repertoáru?

V souhrnu všech inscenací se mi zdá vyvážený. Ale v rovině realizační v něm chybí jedna inscenace jako byla Liška Bystrouška.

-

Když pomineme komediální Svačinku generálů, tak v Hradišti inscenujete především tzv. vážné hry. Není vám to líto, když po vás v ostatních divadlech chtějí často komedie? Jsou přece vděčnější, dočkají se více repríz...

Je to dáno tím, že Slovácké divadlo dlouhodobě spolupracuje s režisérem Bellanem, který ty komedie dělá výtečně. Já se komediím taky úplně nebráním, ale když dostanu příležitost režírovat něco jiného, je to pro mne příjemná změna. Slovácké divadlo je v tomto směru vůči mně opravdu štědré. A já se mu zas odvděčuji tím, že pro ně sem tam režíruji velmi nemorální hru.

-

Dá se o Očištění říct, že je komedie? Vždyť je v ní spousta komických situací. Kde je podle vás ta hranice?

Ano, některé scény v Očištění vyznívají komicky, přestože postavy v nich účastné prožívají šoky a zklamání. Tu hranici, myslím, budeme hledat ve spolupráci s diváky.

-

Při zkoušení často hercům říkáte, že Očištění je moc dobře napsaná hra. Na základě čeho si to myslíte?

Protože je skutečně dobře napsaná. Vlastně je už i zrežírovaná. Pan Zelenka vepsal do textu pro režiséra záchytné body, které, když se dodrží, hra bude fungovat.

-

Co byste chtěl, aby se divákům honilo hlavou poté, co budou odcházet z Očištění?

No, to vědět nechci. Já mám dost práce s tou inscenací, ještě abych režíroval hlavy diváků...