David Vacke: Baví mě pořád něco organizovat

David Vacke je inspicientem, hercem i režisérem. První jmenovanou profesi uplatňuje především v zákulisí Slováckého divadla, v té druhé je znám hlavně jako půvabný Mirek Dušín a za režijní pult usedá nepravidelně, ale stejně zodpovědně. Fakt, že se mu daří, potvrzuje i komediální novinka, jíž David Vacke režíroval. Je jí Klub sebevrahů, který Slovácké divadlo uvádí na Malé scéně.
Začnu asi otřepaně, ale proč jste si vybral právě Klub sebevrahů? Jelikož jsme věděli, že bude naše inscenace vznikat souběžně se Žebráckou operou - ve které hrají všechny dámy hradišťského souboru – hledali jsme s dramaturgyní Hankou Hložkovou komedii vyloženě pro pány. Což bylo sice pouze technické, leč zcela zásadní hledisko. A tak když jsme narazili na Pivovarovu (Marek Pivovar, autor hry – pozn. red.) dramatizaci známé Stevensonovi trilogie (přesněji řečeno její první části), jenž byla navíc ještě velmi vtipná a nabízela spoustu prostoru pro domýšlení a rozvíjení daných situací, nebyl důvod, proč do Klubu sebevrahů nevstoupit. Jak byste na vaši novou hru nalákal diváka, který například nikdy nebyl v divadle, nezná knižní předlohu a navíc ho vyleká trošku pesimistický název? Jestli nebyl nikdy v divadle, není lepšího kontaktního místa s „kravaťáckou„ kulturou než právě Malá scéna – v přilehlém baru si koupíte pivo (nebo kávu) a pokud Vám to některý z herců během představení k pobavení publika nevypije, můžete si ho vychutnávat spolu s komedií přímo u stolu v hledišti. A pesimistický název? Podle toho se rozhodně neřiďte. „Jáchyme, hoď ho do stroje” vypadá podle názvu taky drasticky a nakonec krev aby člověk pohledal… Hlavními hrdiny jsou princ a jeho věrný tajemník, kteří tajně vstupují do společnosti lidí, které omrzel svět… Také vás již někdy svět omrzel? A vstoupil byste vy sám do podobného klubu? Vážně o tom nechci ani uvažovat a tak s mírnou nadsázkou - kdybychom ve středu neuspěli v baráži s Norskem, neměl bych k tomu daleko, ale naštěstí vše dobře dopadlo. V rozhovoru na stránkách vašeho divadla jsem se dočetla, že jste do inscenace „namixoval” také trochu té předvolební satiry. Je pro vás důležité, aby hra promlouvala k aktuálnímu dění ve světě? Vždy je pro mě podstatné, aby divák cítil, že dění na jevišti je mu něčím blízké, že jednotlivé mikrosituace sám prožívá či by mohl prožívat. A co se týká politického podtextu, ten se přímo nabízel – neboť volit jistou politickou stranu, může být také solidní sebevražda! Jaký druh humoru je vám blízký? A co vás dokáže nejvíc rozesmát? Asi to nedokážu přesně vymezit, ale vlastně ano – ten který mě rozesměje nebo alespoň pobaví. A v poslední době mi záruku smíchu nejčastěji poskytuje čtyřletá dcera Veronika. I když při zkoušení „sebevrahů” jsme se taky nasmáli dosyta. Teď jen, aby se ta energie přenesla i na diváky. Pevně v to věřím. Kdyby se Marek Pivovar rozhodl zdramatizovat i další dva díly Stevensonovy trilogie, lákalo by vás udělat ještě Klub sebevrahů I a II? Prostě takový divadelní seriál? Na úspěšná pokračování příliš nevěřím a ani by to nebylo možné. Ovšem proč, to nemohu divákům „prvního” dílu prozradit. V Klubu sebevrahů se objeví téměř celá pánská část souboru a pouze jedna žena. Nemáte obavy, že taková chlapská přesilovka odradí mužské fanoušky vašeho divadla? Ta dáma bude na jevišti sice jen chvilku, ale zato velmi spoře oděna… A hlavně na pánskou komedii budou jistě v hojném počtu chodit dámy – divačky, a ty jsou pro pány – diváky mnohem přístupnější než ty z jeviště. Stačí jedno šikovné pozvání k baru – ale nechci radit. Vy sám jste herec. Nelákalo vás střihnout si nějakou postavu? Někteří režiséři se přece rádi obsazují, často i do hlavních rolí ve svých inscenacích či filmech… Kdepak. Jako herec vždy zcela zásadním způsobem spoléhám na usměrňující pohled zvenčí – tedy režiséra. Nehledě k tomu, že režijní úkoly a povinnosti mě pohltili natolik, že na nic dalšího bych už nenašel energii, ani myšlenky. Jako režisér jste se už podepsal například pod úspěšnou komedii s Tomášem Šulajem v hlavní roli – Autobus na lince 21. Jak jste se vůbec dostal k režírování a baví vás víc hraní, nebo režírování? Vždy mě hodně bavilo něco organizovat pro druhé. Na základní škole jsem pro kamarády pořádal závody v atletice a cyklistice, turnaje ve fotbale nebo stolním tenise. A režie je taky hodně o organizaci a spojování více drobností do jednoho celku. No a konkrétní podnět k první skutečné režii mi dal kamarád a tehdejší kolega Zdeněk Kupka, když přinesl text komedie Vražda na Uhelném trhu, v níž si chtěl zahrát. A co mě baví víc? Těžko říct. U režie ale určitě cítím větší pocit zodpovědnosti za všechny lidi, které jsem do toho zatáhl. Takže radosti i strasti režírování jsou asi hlubší než ty herecké. Asi!