David Vacke o Dobře placené procházce a cestě Višňového sadu na Festival Euroregionů

V posledních dnech se hodně psalo i mluvilo o nové premiéře komedie Nájemníci. I během jejích závěrečných příprav ale probíhalo a nadále probíhá v divadle zkoušení inscenace další – komické jazzové opery autorů Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra Dobře placená procházka v režii zkušeného Radka Balaše. Premiéru bude mít v září. Radek Balaš je choreograf a režisér velmi náročný nejen na hereckou, taneční, pěveckou úroveň inscenace, ale i na technickou přípravu. V jeho muzikálech jsou i rekvizity, kulisy, kostýmy či paruky nositeli vtipu, gagů, různých divadelních hříček. I to jsou důvody, proč při svých režiích má vždy po ruce asistenta (mnohdy i více asistentů). Ten jeho představy dotváří a organizuje a zajišťuje na všech frontách. V případě „Procházky“ (a nejen v tomto případě) je asistentem pro režii David Vacke. Zároveň je i inspicientem Višňového sadu, který máme na programu právě dnes a jehož čeká cesta do Hradce Králové na Mezinárodní festival evropských regionů. O obou zmíněných skutečnostech David dnes mluví…

Davide, jak probíhají přípravy Dobře placené procházky? 
Je to zkoušení velmi specifické a náročné, jelikož se v této inscenaci až na pár ojedinělých slovíček vůbec nemluví, ale stále jen zpívá. Navíc pěvecké party jsou velmi komplikované a tak než se začalo zkoušet s režisérem Radkem Balašem studovali herci více než měsíc všechny zpěvy s korepetitorem Jožkou Fojtou. V tuto chvíli je již téměř celá inscenace, jak se říká, hrubě naaranžovaná – to znamená, že herci s režisérem (za neustálé účasti korepetitora) již nazkoušeli co se ve kterém okamžiku bude dít. Nyní se budou všechny tyto věci upřesňovat, rozvíjet, zdokonalovat, měnit a zase upřesňovat, rozvíjet... Už se objevují také první projevy hlasového vyčerpání, protože nároky na hlavní představitele jsou opravdu mimořádné. Ale premiéra je až po prázdninách, ve kterých jistě všichni načerpají dostatek sil na zvládnutí tolik očekávané jazzové opery. Na konci prázdnin se do tvůrčího procesu zapojí také muzikanti – diváci se totiž opět mohou těšit na živou kapelu, stejně jako v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů.

Ty jsi také inspicientem Višňového sadu, který se chystá na festival do Hradce Králové. Vyžaduje takový zájezd nějaké speciální přípravy?
Většina problémů spojených s jiným prostorem se vyřeší až na místě. Paní režisérka si do Hradce přiveze i výtvarníka scény – pana Kulikova, který se s osvětlovačem Kamilem Nevřivou mimo jiné postará o to, aby nasvícení festivalového představení bylo co nejpřesnější. Největší změnou by tak mělo být účinkovaní jiného psa, protože Tim, který odehrál všechna představení v Hradišti, by cestování nezvládl. Psa se rozhodla zajistit sama paní režisérka, tak máme trochu obavy, aby jeho případný výcvik ještě neposílil již i tak velmi silnou pozici paní režisérky při práci s herci...