František Maňák o festivalech: „Kritici nás chválí, kolegové cítí respekt“

I když je od letošního podzimu jeho domovskou scénou Horácké divadlo, stále hraje ve Slováckém Lacu v Její pastorkyni a Veršinina ve Třech sestrách. Obě inscenace se letos představily na prestižních festivalech a odvezly si samou chválu. „Je moc dobře, že se díky festivalům můžeme víc ukázat,“ říká František Maňák.

František Maňák jako Veršinin ve Třech sestrách

Františku, je rozdíl hrát na domácím jevišti a na festivalu?

Určitě v prostoru, který je v jiném divadle odlišný. A hlavně ve vědomí, že v hledišti sedí spousta divadelníků a odborníků. Profesionálové, kteří by možná jinak neměli možnost naše inscenace vidět. Osobně se snažím nenechat se tím ovlivnit a hrát jako vždy, ale samozřejmě o tom víme.

Máte na inscenace, ve kterých hrajete, ohlasy i od svých kolegů?

Právě na festivalové Tři sestry jsem pozval své nové kolegy z Horáckého divadla. Byli nadšení. Na jednu stranu by si takový způsob práce rádi zkusili, na druhou cítí respekt. Ale do jednoho chválí Tři sestry za neotřelost. I z jiných stan slyším, že v divadelních kruzích silně rezonují.

Z pěti festivalů si Slovácké divadlo letos odvezlo od kritiků samou chválu. Cítíte to jako zadostiučinění?

Je to rozhodně příjemné a máme z toho velkou radost. Je pro nás cenný nejen ohlas diváků, ale právě i těch, kteří divadlu rozumí. A pokud chválí, koho by to netěšilo (úsměv).

„Slovácké může směle konkurovat velkým muzikálovým produkcím,“ říká kritik Landa

I když od Prahy značně vzdálené, přesto se může Slovácké divadlo směle rovnat kolegům z centra české kultury. Festivalové ohlasy, které hradišťská scéna letos sesbírala za Jesus Christ Superstar, Tři sestry a Její pastorkyňu, to jednoznačně dokládají. „Muzikálová inscenace Doda Gombára je jedním z příkladů, že se Slovácké divadlo nebojí nových přístupů a snaží se pohlížet i na klasické tituly očima současnosti. Vznikla inscenace, která dokáže s přehledem konkurovat velkým muzikálovým produkcím. A to nejen hudebním nastudováním, ale především pěveckou, hereckou i taneční souhrou celého ansámblu,“ zhodnotil Jesuse Jiří Landa z Divadelních novin. Nadchla ho i Její pastorkyňa a především strhující výkon Jitky Hlaváčové v roli Kostelničky. „Je to jedna z inscenací, kterou se vyplatí vidět opakovaně. Slovácké divadlo si se starou českou klasikou rozumí,“ dodává.

Třikrát se na festivalech představily i improvizační Tři sestry a třikrát z nich odjely s pochvalami ze všech stran. „Kdyby nám takové Tři sestry přivezli z Polska nebo z Německa, padneme na zadek. Tak já padám na zadek před kolegy z Uherského Hradiště!“ vysekl poklonu ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser. 

„Tož lepší pastorkyňu sem ešče neviděl“

Stejně jako kladné hodnocení odborníků, je pro Slovácké divadlo důležitá i spokojenost diváků. A i tady dokazuje, že skloubit kvalitu a diváckou přístupnost se mu daří. Například Její pastorkyňa si před dvěma týdny na festivalu Divadlo Plzeň vysloužila ovace ve stoje a spoustu pochval. „Tož lepší pastorkyňu sem ešče neviděl. Všichni herci podávají skvělé výkony, přesto musím vyzdvihnout Jitku Hlaváčovou v roli Kostelničky. Z některých scén opravdu mrazí a opět jsem se přesvědčil, jak skvělé divadlo se na oblasti dělá,“ napsal bezprostředně po zhlédnutí inscenace jeden z nich.

Podobné reakce nechybí ani u dalších inscenací, které se letos představily na festivalech. „Úžasný zážitek!“ napsala na odborném divadelním portálu k recenzi se 100% hodnocením další divačka k Jesus Christ Superstar. Tři sestry viděl divák s přezdívkou Janis v Brně: „Vynikající inscenace s velkou mírou improvizace, která působí velmi spontánně až neobvykle, a to i díky tomu, že text je nenaučený a tudíž pronášený přirozeným tónem. Slovácké divadlo v nejlepší formě, výborná režie, kus bude určitě aspirovat na nejlepší počin roku. Byl to senzační večer, díky!“