Hana Hložková: Nabídku vystupovat na jevišti jsem zatím nedostala

Poslední listopadové pondělí proběhl na webu Slováckého deníku online rozhovor s dramaturgyní Slováckého divadla Hanou Hložkovou. Na co se jí diváci ptali? Co je zajímá? A jak na zvídavé otázky sympatická Hanka odpovídala? Podívejte se zde.
Kdybyste měla tu moc, co byste chtěla udělat výjimečného?
Moje ambice nikdy nesahaly tak vysoko, že bych chtěla dělat něco výjimečného. Vždycky jsem toužila po tom, abych rozumněla své práci, dělala ji co možná nejlépe, ale aby se ze mně nestal stroj, abych dokázala naslouchat lidem, kteří mně budou třeba i kritizovat. V osbním životě si myslím, že člověk může být výjimečný, jedině v případě, že je spokojený s tím, co mu život nabídl, poskytl, umí se v něm zorientovat, zbytečně nenadává a snaží se problémy položit na lopatky.

Dobrý den, můžete prozradit jak si vlastně vybíráte režiséry? Procházejí například nějakým konkurzem jako herci, nebo se vracíte k těm, se kterými se vám dobře spolupracovalo? Kdo si vlastně vybírá koho? Divadlo osloví řežiséra nebo opačně?
Režiséři neprocházejí žádným konkurzem. K jejich výběru přistupujeme na základě toho, jaké inscenace vytvořili. V praxi to znamená, že umělecký šéf a dramaturg jezdí na různé festivaly, tam se setkávají s režiséry, oslovují je a tak dochází ke spolupráci. Základním hlediskem k výběru režiséra je inscenace, která nás zaujme, ať už zpracováním nebo výběrem tématu. Spolupráce s režiséry se domlouvají nejméně 2 roky dopředu kvůli termínům. V současné době se nám nestalo, že by nějaký režisér odmítl pracovat ve SD, naopak mnoho jich má o tuto spolupráci zájem, a sami nás kontaktují.

Dobrý den, paní Hložková. V první řadě bych chtěla pochválit znamenitý výběr poutavých inscenací, díky nimž mají herci náramnou možnost se předvést. Můžu se Vás zeptat, co všechno Vaše práce obnáší; je časově, psychicky nebo jinak náročná? (Jako studentka střední školy přemýšlím o budoucím povolání - a dramaturgie je jednou z alternativ. Proto jako za dar z nebes jsem ráda za možnost zeptat se přímo Vás. Stejně tak bych se Vás chtěla otázat, zda-li je těžké se uchytit.) Předem děkuji za odpovědi. Přeji hezké odpoledne :)
Milá Veroniko, velmi děkujeme. Časově a psychicky je náročná. Ale to by vás nemělo odradit od toho, aby jste šla dramaturgii studovat. Pokud vás zajímá literatura, česká, světová, baví vás psát a sledovat současnost a dávat ji do patřičných kontextů, může vás dramaturgie velmi bavit. Absolventi dramaturgie to nemají příliš lehké, neboť pracovní místa v divadlech prakticky nejsou. Ale mnozí z nich se živí jako učitelé na vysokých školách nebo v odborných periodicích. A pokud chctee pracovat v divadle, musíte mít kromě jiného i štěstí. Jestli máte zájem získat nějaké bližší informace, ozvěte se na e-mail, který je na našich webových stránkách, ráda se s vámi sejdu.

Jaká je vaše nejoblíbenější hra?
Moje nejoblíbenější hra je od Toma Stopparda Rosenkranz a Guilderstern jsou mrtvi a od Petera Turriniho Uvedení. (V České republice nebylo dosud uvedeno).

Dobrý večer, jak dlouho dopředu a na jaké vlastně období se schvaluje dramaturgický plán? Kdo všechno přináší návrhy a je třeba nějaká komise, která ho schvaluje, nebo je to všechno na vás? A stalo se vám, že byste se s některým návrhem divadelní inscenace, který pak soubor nastudoval, že byste se spletla, že by jej diváci nepřijali?
Dramaturgický plán se připravuje minimálně rok dopředu. Návrhy přináší dramaturg, umělecký šéf a režiséři, kteří jsou přízváni ke spolupráci. "Schvalování" probíhá tedy na stole u uměleckého šéfa. Nemyslím si, že bych se s návrhem některé inscenace spletla. Ale vím, že inscenace typu Šest postav hledá autora, Medeia, Mein Faust a jiné nemusí být akceptovány všemi diváky. Přesto je důležité právě takové inscenace uvádět, protože nejsme divadlo komerční nebo divadlo bulvárních žánrů. Divadlo městského typu by se mělo snažit diváky seznamovat prostřednictvím inscenací i s uměleckými tvary a dramatikou kterou není možno vidět např. v televizi.

Co vás nejvíce baví na vaší práci?
Nejvíc mně baví objevování nových textů, které ještě nebyly uvedeny, prosazování autorů, kteří jsou opomíjeni a práce na inscenacích, při kterých dochází k souladu s celým týmem. Tzn. režisérem, výtvarníky, hudebníkem...

Můžete prosím, aspoň v krátkosti popsat svůj běžný pracovní den? Co vlastně takový dramaturg dělá? Komu se zodpovídá, s kým spolupracuje, jak je vyhodnocena úspěšnost jeho práce?
První část otázky jsem už odpověděla dříve. Dramaturg se zodpovídá uměleckému šéfovi, v SD je to Igor Stránský, se kterým musí velmi úzce spolupracovat na tvorbě dramaturgického plánu a inscenačních koncepcích. Úspěšnost práce dramaturga je viditelná pouze skrze ohlasy diváků a odborné veřejnosti. Nijak jinak se nedá vyhodnotit.

Dostala jste někdy nabídku zahrát si spolu s herci Slováckého divadla? Pokud ano, co to byla za role. Pokud ne, chtěla byste dostat tuto šanci?
Nabídku ze SD k vystupování na jevišti jsem dosud nedostala. Po pravdě řečeno, velmi bych se bála ji přijmout, protože bych při vystupování na jevišti byla natolik nervózní, že to zkazím ostatním, že by na něj ani nevyšla. Co se týká hraní, tak jsem si zažila jednu amatérskou zkušenost a tudíž se na jeviště skutečně nehrnu :-)

Chtěla bych se zeptat podle jakého klíče se vybírají hry, které divadlo uvede. Máte nějaký "limit" kolik her daného žánru můžete za rok uvést? Může běžný divák SD ovlivnit co by se mohlo hrát? Děkuji A.
To je docela složitá otázka. Náš limit je ten, že bychom v rámci dramaturgického plánu měli uvést jednu komedii a jeden muzikál, českou dramatiku a světovou dramatiku. Pokud se jich sejde v jedné sezoně víc, záleží na domluvě s uměleckým šéfem. Běžný divák může ovlivnit svými názory to, co je nezbytné dát do repertoáru. Ohledně konkrétních titulů je pochopitelně možné, když má divák zájem, o něm pohovořit, napsat e-mail, protože každý nápad projde zvážením. Pokud jde o konkrétní tituly tak nejde ovlivnit SD v tom smyslu, že by se hrály tzv. na přání.

Dobrý večer, můžete dát čtenářům a všem hospodyňkám recept na vánoční cukroví, které je nejoblíbenější ve vaší rodině?
Nejraději mám linecká kolečka a v naší rodině se nějaké speciální vánoční recepty nezkoušejí. Máme rádi sázku na jistotu: tzn. perníčky, zázvorky, medvědí pracky, vanilkové rohlíčky. Tudíž je asi zbytečné popisovat jakékoliv recepty. Můžu dodat jen to, že vánoční cukroví opravdu miluji. Každý rok se na něj těším.

Kolik máte volného času, pro sebe a pro rodinu? A co ráda děláte?
Příliš volného času nemám. Protože divadlo, ať chcete nebo ne, člověka pohlcuje natolik, že mnohdy pracuje, aniž by si toho byl vědom. Pokud tedy mám nějaký volný čas, tak čtu a to nejvíc divadelní hry. Pokud jezdím za rodinou do Brna, tak nejraději vyrážím na procházky do Bílovic nad Svitavou nebo do okolí brněnské přehrady. Mám prostě ráda pohyb na čerstvém vzduchu.

Máte něco společného se Standou Hložkem?
Mám společné pouze příjmení, avšak když jsem Standovi Hložkovi ve věku svých 9 let psala dopis se žádostí o autogram, kde jsem vylíčila, jak se mně každý ptá, zda-li není můj strýc, tak mi odpověděl, a to velmi vtipně, neb se mi na velice krásnou fotografii podespal: Hance "strejda" Hložek. Od té doby mám Standu Hložka velmi ráda.

Dobrý den paní Hložková jaká je práce dramaturgyně Slováckého Divadla?
Práce dramaturga zahrnuje v každé instituci trochu něco jiného. Když budu mluvit o své práci, tak budu mluvit o instituci Slováckého divadla. Práce je to velmi pestrá až adrenalinová a proto ji mám ráda. Konkrétně se zabývám výběrem her které budou v divadle uvedeny, navrhuji tvůrčí týmy pro jednotlivé inscenace, zařizuji práva pro hry s literárními agenturami. Čas od času píšu do měsíčního letáku Slováckého divadla. Pracuji na konkrétních inscenačních projektech, což v sobě zahrnuje přípravu textu, programů, poznámky režisérovi, hercům, "hlídání" dramaturgicko-režisérské koncepce aj.

Dobrý den, jste velmi šarmantní a krásná žena. Můžete prozradit něco ze svého soukromí? Jestli jste vdaná, jestli máte děti, a tak vůbec...
Zdravím Petře, na to klidně odpovím: nejsem vdaná, nemám děti, jsem posedlá divadlem. A nejraději chodím po horách.

Chtěla bych se svými přáteli navšítivit některou inscenaci Slováckého divadla mezi Vánočními svátky, popřípadě na Silvestra. Máme ještě šanci získat lístky?
Tuto otázku vám nedokážu zodpovědět přesně, protože se týká našeho obchodního oddělení. Tudíž bych vás nechtěla zbytečně lákat, na něco, co je vyprodáno.

Tak se pochlubte těmi překvapeními pro příští rok!
Tak na tuto otázku jsem už odpovídala v úvodu. Opravdu velkými překvapeními jsou světová premiéra hry Křídlo od Lenky Lagronové, v současné době nejvýraznější české dramatičky, a první uvedení zdramatizované novely Cikáni, kterého se ujme Jan Antonín Pitínský.

Jak se z člověka stane taková dramaturgyně?
Záleží jak na kom. Já jsem se původně chtěla věnovat archivnictví, ale začala jsem studovat divadelní vědu. Při studiu na Masarykově univerzitě jsem pracovala v archivu Divadla Husa na provázku. Tam jsem přičichla k práci asistenta režie a astistenta dramaturgie a když jsem dokončila školu, tak jsem šťastnou náhodou byla přijata nejdříve jako lektorka, potom jako dramaturgyně do Slováckého divadla.

Dobrý den paní Hložková. Chtěla bych se zeptat co připravujete na příští rok 2009.
Dobrý den, zdravím všechny účastníky on-line rozhovoru. Začnu velmi jednoduše. Máme tam situační komedii Tenor na roztrhání, autora Kena Ludwiga, současnou českou novinku - Křídlo, kterou napsala Lenka Lagronová. Pak máme muzikál Carmen, autorem je hudební skladatel Ondřej Brousek, texty Pavel Cmíral, libreto Klára Špičková a Juraj Deák. Česká klaskika, tu budou zastupovat Naši furianti od Ladislava Stroupežnického. A do české klasiky patří také Cikáni od K. H. Máchy. Posledním titulem bude Obchodník s deštěm od Richarda Nashe.