Jak viděl Penzion pro svobodné pány kritik J. P. Kříž

Počet repríz komedie Penzion pro svobodné pány by se dal spočítat na prstech dvou rukou. Divadelní recenzent J. P. Kříž ji ale stihl a napsal o ní následující kritiku. Vyšla v červnu 2010 v deníku Právo. Připomeňte si i ji, ať můžete po páteční obnovené premiéře porovnávat dojmy.


Ve Slováckém divadle lechtá bránice Penzión

Hradiště má zase jednou komedii jako lusk. Ve Slováckém divadle samozřejmě žádná vzácnost... Principál Igor Stránský měl už dlouho spadeno na Penzión pro svobodné pány Seana O‘Caseyho, který k nám jedinečně přenesl Jiří Krejčík s Josefem Abrhámem, Ivou Janžurovou a Jiřím Hrzánem na jevišti i ve filmu. Krejčík není jen postrachem hereček, které podle Stelou Zázvorkovou potvrzené legendy na place i fackoval, ale i režisérů. Peskuje je za každý pokus jeho Penzión prznit. Užili si Deák v Hradci, Krejčí v Ostravě, a samozřejmě Stránský v povodňové zóně.


Slovo z kuloárů

Prý spor o to, jestli se Penzión pro svobodné pány hrát na Slovácku bude, vyřešila s nonšalantní noblesou Květa Fialová. V Hradišti hraje s Jožkou Kubáníkem Harolda a Maude. „Jiří," oslovila skorovrstevníka po jedné zkoušce. „Doufám, že sis všimnul, jak báječně herci hrají tu tvou blbou hru..." Krejčík dostal hned stodvanáctý infarkt, ale zase přežil. A kdyby mohl přijet na premiéru, stotřináctý by se nedostavil (u něho ale člověk nikdy neví), protože by se krásně bavil jako diváci i kritici (a to už je co říct); přívalem režijních nápadů a invence svaté herecké trojice: Jiřího Hejcmana, Kláry Brtníkové (dnes již Vojtkové, pozn. editora) a Zdeňka Trčálka.
Stránský vsadil na cestu od O´Caseyho crazy miniatur Bedtime Story nebo Uspořená libra, tu u nás v TV proslavili prozměnu Werich, Sovák, Zázvorková, ke grotesce. Jednoznačně to potvrzují jak zběsile klavírní muzika Maria Buzzi, s mnoha ironickými citacemi, tak i místy stejně zběsilý a zrychlený pohyb herců na scéně.
Bodejť by si ředitel ve vlastním týmu neuměl vybrat. Hejcman v roli milostně zapleteného nájemníka Mulligana těží z velkého daru improvizace. Prokázal to i na premiéře v klouzací mýdlové scéně - akce vznikla jenom proto, že mýdlo náhodou upadlo, a já to jeho uklouznutí vzal jako nevědomou akci „o zlomení nohy".


Nový skvost

Klára Brtníková není andělský typ, je to spíš okouzlující vamp. Takže slečna Anděla je pořádný protiúkol. Nicméně odírá Mulligana s cílevědomou prostotou, v čas hrozby přítomnosti přísné paní Mossieové, majitelky penziónu, dokonale hystericky.
A Zdeněk Trčálek, namol zdělaný spolunájemník Halibut? Na jeviště vstupuje ve chvíli, kdy komedii po vyčerpání všech vztahových vazeb a poloh už už padá řemen. Dokonale zvládnutá čísla plastické i prosté akrobacie, do detailu promyšleně gagy...

Krejčíkův Penzión rozhodně není hra blbá. Stránský a jeho herci z ní ale udělali nový skvost!


Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Sean O´Casey, Jiří Krejčík: Penzión pro svobodné pány. Režie Igor Stránský, dramaturgie Hana Hložková, scéna Miroslav Malina, kostýmy Marie Jirásková, hudba Mario Buzzi, pohybová spolupráce Igor Dostálek. Premiéra 5. června 2010.


Režisér Jiří Krejčík, autor úpravy a ten, který poprvé v někdejším Československu
uvedl ve filmové i jevištní podobě komedii Penzion pro svobodné pány,
při udílení rad hradišťskému týmu: