Jiří Hejcman šel kvůli Cyranovi dohola

Před 18 lety si Jiří Hejcman zahrál v Cyranovi pod režijním vedením Igora Stránského mladého a lehkovážného Kristiána, dnes postoupil k titulní roli. Spolu se svými kolegy se snaží stvořit postavu, která je veskrze lidská.

Jiří Hejcman si kvůli roli oholil hlavu

„Náš Cyrano není klasický hrdina bez bázně a hany. Spíš antihrdina v tom smyslu, že se snažíme v něm hledat i ty záporné nebo rozporuplné vlastnosti. Je to především člověk, který má velké běsy, vnitřní neklidy, boly i záporné stránky jako každý z nás. A tak k němu i přistupujeme, že vše zkoumáme, ošetřujeme, díváme a otáčíme, ohledáváme. Ale nelámeme,“ říká s tím, že adaptace Martina Crimpa nabízí spoustu možností, jak celý příběh uchopit a pochopit.

„I když nemám vůbec nic proti krásnému košatému jazyku Edmonda Rostanda, ten Crimpův mi připadá srozumitelnější a přístupnější. Stále je ve verších, ovšem je civilnější a snáze uchopitelný v dnešní době,“ dodává.

Kvůli roli šel dohola

Na proměnu v Cyrana šel Jiří Hejcman doslova od podlahy, lépe řečeno od hlavy. Kvůli roli si ji totiž oholil a z laskavého herce se tak pár tahy strojku stal démonický muž. „Byl to společný nápad Doda Gombára, mě a výtvarnice Evy Jiřikovské, vyústění hledání a zkoušení, jak Cyrana charakterizovat. Pro spoustu lidí je oholená hlava symbolem drsňáctví, člověk ale může být bez vlasů z mnoha důvodů. Je to póza? Chce být extrémní, provokovat, nebo naopak je oholená hlava symbolem křehkosti a toho, že nic neschovává?“ naznačuje Jiří Hejcman s tím, že původně byla ve hře i paruka. „Těch už jsem si ale užil tolik, že pokud jsem si mohl vybrat, neváhal jsem.“

Hlavu mu oholila žena, synové vlasy obrečeli

Nakonec se „akce vlasy“ odehrála u Hejcmanů doma. „Oholila mě má milovaná žena Pavlínka. Chvilku měla obavy, jak to bude vypadat, ale nakonec s tím problém neměla. Ale synové to hrozně obrečeli. Kuba dokonce prohlásil, že si mám ty vlasy okamžitě nalepit zpátky,“ směje se herec.

Tak razantní proměnu kvůli roli zažil vůbec poprvé, i když na jednu, taky spojenou s vlasy, si vzpomíná. „Úplně na začátku mého angažmá ve Slováckém divadle jsem měl na hlavně obrovské afro a šestnáct dredů a pan ředitel a režisér Igor Stránský celkem logicky chtěl, abych se jich zbavil. Tuším dokonce, že to bylo v době, když jsem pod jeho vedením zkoušel v Cyranovi Kristiána. A vidíte, uteklo necelých dvacet let a jsme znovu u Cyrana a u opačného extrému,“ uzavírá s úsměvem Jiří Hejcman.