Josef Fojta: "Divadlo je mi inspirací a radostí"

Hudebník, skladatel, korepetitor a multiinstrumentalista Josef Fojta se Slováckým divadlem spolupracuje jako autor scénické hudby, hudebního i pěveckého nastudování už od roku 1999; podílel se zde již na šestadvaceti titulech. "Za tu dobu to byl nespočet krásných projektů a inscenací. Každá příležitost byla výzvou," říká. Jeho nejnovějším počinem je hudební nastudování známého jazzového muzikálu Chicago, který měl premiéru na konci června.

Nejnověji máte ve Slováckém divadle "na kontě" hudební nastudování slavného muzikálu Chicago. Jak náročný byl a je pro Vás tento projekt?

Muzikál Chicago byl a je velkou výzvou jak pro tvůrčí tým, tak pro herecký soubor. Moje příprava začala vlastně už před pěti lety, kdy jsem poprvé na Broadwayi v New Yorku viděl tuto inscenaci živě. Byl jsem naprosto nadšený. Jednak provedením, které je prostě jedinečné a naprosto strhující, a pak nadčasovostí samotného příběhu. To, o čem se v něm pojednává, bylo aktuální před padesáti lety a je aktuální i dnes. Tenkrát jsem si říkal, že to musíme udělat u nás ve Slováckém divadle.

V Chicagu hrajete s kapelou "naživo". Má to nějaká úskalí nebo naopak výhody?

Hudba v muzikálu Chicago je svébytná a geniálně zkomponovaná. Velmi rychle se dostává pod kůži a diváka naprosto neomylně uvádí do atmosféry hry. Když jste vtažení do samotného děje, vlastně ji vůbec nevnímáte a máte pocit, že spolu s choreografií a scénou tvoří jednolitý celek, který je naprosto monumentální. To, co zní samozřejmě a jednoduše, je často velmi náročné a klade velké interpretační požadavky na herce i muzikanty. Je neuvěřitelné, kolik toho musíte zvládnout, aby to působilo nenásilně a samozřejmě. Jsem šťastný, že se nám ve Slováckém divadle podařilo postavit kapelu, a tím pádem můžeme hrát hudbu živě. V případě muzikálu je to vždycky lepší. Každé představení totiž přináší neopakovatelnou atmosféru, kterou živá hudba ještě více podtrhne. Náš divák může být nadšen - vždycky vidí a slyší originál (úsměv).

Jak hodnotíte práci hereckého souboru na tomto slavném muzikálovém projektu?

Myslím, že každému z nás bylo od začátku jasné, že nás čeká dlouhá a náročná cesta. V rámci tohoto žánru se rovnocenným způsobem setkávají tři složky – činoherní, taneční a pěvecká. Aby byl výsledek vyvážený, musí každá z těchto hereckých dovedností dojít maximálního naplnění, které přechází v naprostou přirozenost. S radostí sleduji proces tvoření a s tichým obdivem smekám před naším uměleckým souborem. Je pozoruhodné, s jakou pílí a trpělivostí dokáže krok za krokem jít za svým cílem.

Blanka Šmejdovcová

Celý rozhovor s Josefem Fojtou si můžete přečíst v novém čísle divadelního dvouměsíčníku Časopis, který je k dispozici zdarma přímo v divadle.