Kino odvysílá záznam inscenace Cena facky aneb Gottwaldovy boty. Přijdou i herci

V pondělí 22. května od 17.30 se v kině Hvězda uskuteční další díl z cyklu Dějiny v kině. Tentokrát bude věnovaný osudům uherskohradišťské věznice a součástí programu bude záznam inscenace Slováckého divadla Cena facky aneb Gottwaldovy boty. Promítání a diskuse se zúčastní mnoho herců, kteří v Ceně facky účinkovali.

Inscenace rezonovala celou republikou

„Diváci měli slzy v očích a zaťaté pěsti,“ vzpomíná režisér Břetislav Rychlík

Inscenaci, která pojednává o zvůli komunismu a ve které hraje důležitou roli právě nechvalně známé komunistické vezení v samém centru města, napsal přímo pro Slovácké divadlo Karel Steigerwald a režíroval Břetislav Rychlík. Okamžitě po premiéře v roce 2014 se stala událostí rezonující po celé republice.

„Silné bylo už to, jak to vznikalo. Karel Steigerwald tu hru osmkrát přepisoval, až ji vycizeloval, což není zvykem. A zkoušení mělo obdobný průběh. Podařilo se nám najít klíč, který vytvořil zvláštní hereckou stylizaci, aniž by se to celé vzdalo gruntu. Díky tomu vznikaly situace, kdy – teď cituji diváky – člověk měl slzy v očích, na druhé straně zatínal vztekem pěsti, když si uvědomil, co se dělo v 50. letech i za celou dobu komunismu a jak z toho ti komunisti lehce vyvázli,“ vzpomíná i po letech Břetislav Rychlík.

„Stojí za to připomenout Richarda Ermla, jednoho z nejobávanějších kritiků, který předloni napsal, že ta inscenace ‚ční v mírně zvlněné české divadelní krajině jako divadelní osmitisícovka‘. Což je docela síla. Ovšem jak měla ta inscenace ohlas v celé republice, tak v Hradišti měla i své odpůrce a zapšklíky, kteří si nepřipouštěli, že se něco takového, jako mučení lidí a likvidace selského stavu na našem krásném Slovácku s těma pěsničkama, malovanýma  žudrama a krojem, mohlo stát?“ připomíná.

„Průlomový čin pro české divadlo,“ napsal dramatik Pavel Kohout

Cenu facky zhlédl i významný český dramatik Pavel Kohout. Poté poslal autorovi a režisérovi dopis.

„Napsal, že: ‚…jako vždy, když se něco silně dotkne mé duše, jsem si dnes v noci mezi druhou a třetí přehrál vše podstatné z včerejšího představení. Chápu Tvůj/Váš s Břetislavem čin jako průlomový pro české divadlo, protože šlo konečně obsahově „do plných“ jak textem tak inscenací‘,“ cituje z dopisu Břetislav Rychlík. „Pavel Kohout taky prohlásil, že mu ta inscenace změnila způsob, jak uvažovat nad psaním her v této době. Kohout je legenda ‚komunismu i disentu‘ a zároveň jeden z našich nejhranějších dramatiků v Evropě. On je v tomto navíc frajer, protože v inscenaci jsme použili krutě ironicky jeho budovatelskou píseň z komunistického mládí Zítra se bude tančit všude, ke které napsal text,“ uzavírá režisér Rychlík.