Lukáš Kopecký: Věděl jsem hned, že chci se zdejšími herci spolupracovat

Divadelní portál i-divadlo.cz zveřejnil rozhovor s uměleckým šéfem Slováckého divadla Lukášem Kopeckým. Jak vzpomíná na první inscenaci, kterou viděl ve Slováckém divadle? Nebo na schůzku s Michalem Zetelem, u které mu tehdejší ředitel nabídl pozici uměleckého šéfa? A proč váhal s jejím přijetím?

Lukáš Kopecký při práci na inscenaci Lichožrouti

Prvním setkáním byli Cikáni

Poprvé se Lukáš Kopecký se Slováckým divadlem potkal v době, kdy uherskohradišťský soubor obrážel festivaly a sbíral ocenění s inscenací Cikáni.

„Bylo to někdy v roce 2009, kdy jsem zde zhlédl romanticky hororovou inscenaci Cikáni. Tehdy mě velmi oslovoval režijní styl J. A. Pitínského, a proto jsem systematicky obrážel všechna divadla, v nichž v daném čase působil,” vzpomíná režisér, kterého tenkrát ani nenapadlo, že by se jednou postavil do čela skvělého hereckého souboru.

„Představení mě tenkrát hluboce zasáhlo, herci se předvedl na velmi vysoké úrovni a výborně se vypořádali s náročnou režijní koncepcí. Dodnes si je vybavím v ostré a přesné stylizaci a ten surově sugestivní styl vyprávění. V neposlední řadě pak taky tísnivou, znepokojující atmosféru. Už ani nevím, jak proběhla cesta zpátky do Brna, patrně jsem ji celou promlčel,“ usmívá se nad první vzpomínkou na Slovácké divadlo Lukáš Kopecký.

Důvěrní Dva úplně nazí muži

Čas plynul, ze studenta režie se stal skutečný režisér, který začal spolupracovat s divadly napříč republikou, až přišla nabídka ze Slováckého divadla na režii komedie Dva úplně nazí muži s Tomášem Šulajem a Pavlem Šupinou v titulních rolích. Ta se setkala s mimořádným diváckým ohlasem a vyprodaná představení dlouho dopředu dávají tušit, že jakmile se divadla zase otevřou, komedie se opět stane jednu z nejnavštěvovanějších. Jak její příprava probíhala?

„Během zkoušení jsem se hercům vydal dost všanc, vyprávěl jsem jim hodně důvěrné věci. A oni zase mně. Hodně jsme tančili. Bylo to velmi podnětné a zábavné zkoušení, plné vzájemné důvěry a otevřenosti. Jde o komedii, lidi se baví. A mě dodnes překvapuje, když jednou za čas inscenaci zhlédnu, co dalšího je v ní ještě otisknuto,“ raduje se Lukáš Kopecký.

Ty cvičíš?“ divil se Michal Zetel

Dnes je Lukáš Kopecký obětavým a pracovitým uměleckým šéfem, kterému velmi záleží na tom, aby Slovácké divadlo stále patřilo mezi českou divadelní špičku. Loňské i předloňské úzké nominace na Thálii pro Kláru Vojtkovou, Jitku Hlaváčovou a Tomáše Šulaje potvrzují, že v Hradišti se pořád dělá mimořádně dobré divadlo. A jak Lukáš Kopecký vzpomíná na setkání s tehdejším ředitelem Michalem Zetelem, který mu nabídnul funkci uměleckého šéfa?

„Na to setkání přijel na kole, což mě zaskočilo. ‚Ty jezdíš na kole?‘ zeptal jsem se jej. On si mě zase letmo změřil a řekl: ‚Ty cvičíš?‘ A já popravdě odvětil, že ve volných chvílích překopávám krumpáčem a lopatou zahradu, a to zase udivilo jeho. Tak začalo naše vzájemné poznávání, které provázela velká vzájemná otevřenost, přátelský duch a letní outfit.“

Na konci setkání přišla nabídka postavit se do čela souboru. Vzal si pár dnů na rozmyšlenou a dnes je Lukáš Kopecký uměleckým šéfem už 15. měsíc.

O tom, proč přijal funkci uměleckého šéfa

Rozhodování, zda se stát uměleckým šéfem ale nebylo snadné, přiznává sympatický divadelník.

„Věděl jsem hned, že chci se zdejšími herci spolupracovat. Přesto jsem trochu váhal. Uvědomoval jsem si, že za půl roku zvolí radní města nového ředitele a ten si velmi pravděpodobně přivede do divadla svůj tým, včetně svého uměleckého šéfa,” říká Lukáš Kopecký.

„V divadle mě ale doslova nadchla spolupráce s kolegy ve vedení, tenhle soudržný a fungující management, do toho skvělí herci, marketingové oddělení - to všechno byly důvody, proč jsem kývnul a od začátku jsem se cítil ve Slováckém divadle dobře,“ raduje se dnes z rozhodnutí režisér, který moc dobře zná atmosféru v mnoha dalších českých divadlech a má s čím srovnávat.

Celý rozhovor si můžete přečíst ZDE.

Kdo je Lukáš Kopecký

Lukáš Kopecký (*1986) maturoval v rodném Brandýse nad Labem na Gymnáziu J. S. Machara. Poté už ho souhra okolností zavedla do Brna. Vystudoval politologii, mediální studia a žurnalistiku na Masarykově univerzitě. Začal pracovat jako kulisák v Divadle Husa na provázku, ale záhy byl přijat na Janáčkovu akademii múzických umění, kde v roce 2014 dokončil studium činoherní režie.

Už během studií spolupracoval s divadly po celé republice, vedle toho začal od roku 2013 režírovat také v Českém rozhlase, kam po zrealizované stovce pořadů nastoupil do angažmá a stal se kmenovým slovesným režisérem brněnského studia. Dnes má na kontě přes patnáct set pořadů. Režíruje rozhlasové hry, pohádky, četby na pokračování i komponované literárně-publicistické formáty.

Dále působí jako pedagog na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění, kde spolupracuje s ateliéry režie a dramaturgie a s ateliéry činoherního a muzikálového herectví. Vyučoval i na brněnské konzervatoři.

Od ledna 2020 je uměleckým šéfem Slováckého divadla, kde uvedl komedii Dva úplně nazí muži a před nedávnem dokončil i pohádkovou gangsterku Lichožrouti.