Majkus: Teď házím nože

Žonglování, jízda na jednokolce, vrhači nožů, fakíři, kouzelníci, akrobati – to vše je doménou cirkusů. A v jeden takový se v sobotu promění i Slovácké divadlo. Bude to právě uherskohradišťský soubor, který jako první v republice uvede komedii Modrá, modrá, modrá. Jednu z hlavních rolí ředitele cirkusu vytvořil Pavel Majkus.
Pamatujete si, když jste byl poprvé v cirkuse? Jak na vás působila ta nezaměnitelná atmosféra? V dětství jsem v cirkuse nebyl, k nám na dědinu nejezdil. První opravdové cirkusové jsem viděl s našimi dětmi. Takže jsem to vnímal i jejich očima. Byla to dobrá produkce. Co se vám líbilo nejvíc? Klauni, krotitelé zvěře, akrobati? Nejvíc se mi líbili akrobati, pro ty mám slabost. Jaký máte vztah k cirkusu dnes? Dnes jsem opatrný cirkusový divák. Několikrát jsem se i napálil, vystoupení bylo dost slabé, až smutné. Divadlo a cirkus mají prý mnoho společného. Co je to podle vás? Obojí dostává konečnou podobu až před zraky publika. Děje se „teď a tady“. Na zkouškách je možné děj zastavit, vrátit se kousek zpátky. Při produkci už ně. Co jste říkal na hru Modrá, modrá, modrá, když jste si ji poprvé přečetl? Hra mi při prvním přečtení přišla velmi podivná. Postavy se nečekaně vynořovaly, nepochopitelně mizely uprostřed vět a nějak to skřípalo. Taková zvláštní moderna, říkal jsem si. Trochu úlet. Pak se ale vše vysvětlilo.“Moderní tvar“ způsobil divadelní šotek, který při opisování, kopírování a následné vazbě zpřeházel všechny stránky. Opravil jsem si to a najednou bylo všechno jasné. Je to krásná hra, utkaná jako krajka. Jen to tak zahrát. Musel jste se do hry naučit něco, co jste doposud neovládal? Postava Fila, ředitele cirkusu, má předepsáno házení nožů. Takže házím nože. Myslím, že jsem dopadl docela dobře. A může se to hodit, až se budou v divadle rozdělovat odměny. Prozradíte, jak probíhalo zkoušení? Přece jen jste tentokrát s kolegy museli zvládnout víc dovedností. Zkoušení to bylo perné.Neflákali jsme se ani o prázdninách. Víc neprozradím. I samotná hra má svá tajemství, je tam hodně vět, které končí třemi tečkami. Pan Egressy ponechává hodně prostoru i divákům. Těšíte se na premiéry, nebo jste ten typ, který by ji chtěl mít co nejdřív za sebou, aby si s chutí užíval jednotlivých repríz? Těším se a mám i strach, vždycky je to podobné. Nikdy přesně dopředu neodhadnete, jek to dopadne.Ale jak už to napsal Karel Čapek – tak to zkrátka u divadla chodí. Na premiéru přijede i autor hry maďarský dramatik Zoltán Egressy. Je to pro herce svazující? Myslím, že ne. Ale uvidíme 5 minut před premiérou v sobotu. A samozřejmě mě bude zajímat, co Egressy na to naše provedení řekne. Musí to být dost zajímavé, vidět svůj text, který důvěrně zná, na jevišti a v jazyce, kterému vůbec nerozumí. Na jeho reakce jsem opravdu zvědavý. Jaká práce vás čeká po premiéře hry Modrá, modrá, modrá? Doufám, že opět příjemná. Čeká mě mafián „Psí dečka“ v muzikálu Sugar.