Návrat ke komedii dell’arte

Režisér Stránský vytvořil z Goldoniho komedie Tcháni muzikál. Hrají v něm i loutky s tvářemi herců Prvním titulem, který Slovácké divadlo připravuje jako premiéru v novém roce, bude komedie Carla Goldoniho nazvaná Tcháni aneb Jak neprovdat dceru. Na jevišti ji diváci zhlédnou už v sobotu. Začátek je v 19 hodin.
Děj se odehrává v prostředí bohatnoucích kupců. Když se dcera jednoho z nich rozhodne vzít si za muže zchudlého šlechtice, roztočí tím příběh plný komických intrik, zápletek a situačního humoru. Inscenaci v úpravě Wolfganga Hildesheimera nastudoval se sedmi členy hereckého souboru režisér Igor Stránský. „Tato komedie se hrála ve Slováckém divadle už v osmdesátých letech, avšak brzy po premiéře ji komunisté zakázali. Stále jsem v sobě nosil nápad, že ji jednou znovu na repertoár vrátím, protože je to výborná hra,“ říká režisér Igor Stránský, který Slovácké divadlo zároveň vede také jako ředitel. * V čem je vaše pojetí Goldoniho komedie jiné? Tehdy to byla tradiční pokojová komedie. My se teď snažíme uchopit ji zcela jinak. Je to takový návrat ke komedii dell’arte. Vtiskli jsme jí téměř muzikálovou formu, protože během představení diváci zhlédnou sedmnáct hudebních čísel, což je na činohru skutečně velmi moc. * Kdo herce hudebně doprovází? Doprovází se sami! V inscenaci hraje sedm herců a zároveň se sami hudebně doprovází, takže na jevišti máme živou kapelu složenou z herců. * Takže hra na hudební nástroj byla důležitým kritériem při obsazování herců do jednotlivých rolí? Tak napůl. Herci musí sedět typově, ale v takové inscenaci je rovněž důležité, aby dobře ovládali i hudební nástroj. Tím nemyslím zabrnkat Skákal pes, ale umět zahrát skutečný hudební part, což je dost těžké. Hudbu skládal Daniel Fikejz a herce postavil před náročný úkol. Potřeboval jsem violoncello, kytary, saxofony, klarinety. Tento titul vyžaduje partu dobře sehraných lidí. * Nebyl výběr herců omezen tím, že část vám jich „odčerpal“ režisér Zdeněk Dušek, který zkouší na další lednovou premiéru? Museli jsme se domluvit, kdo koho chce. Nabídnul jsem mu svoji představu, protože samozřejmě znám hru, kterou u nás připravuje, a jako umělecký šéf mám představu, jaké obsazení by potřeboval. * Koho tedy diváci uvidí v hlavních rolích? V této hře vlastně ani nejsou žádné hlavní role. Všech sedm herců má stejný prostor. Role dvou soupeřících budoucích tchánů ztvárnili Pavel Majkus a Vladimír Doskočil. Zvláštní postavení má Petr Čagánek, který je principálem divadelní společnosti, která se v příběhu objevuje. Hned na úvod vybalí loutkové divadlo. Zvláštností je, že každá z těchto loutek nese podobu jednoho herce, který v inscenaci hraje. Takže diváci uvidí miniaturní třiceticentimetrové herce Slováckého divadla. Na zakázku nám je vyrobila firma ze Znojma. Vdalších rolích se objeví Andrea Nakládalová, Pavlína Vašková, Jan Horák a Alžběta Kynclová. * Obecně se soudí, že připravit komedii je těžší než drama. Souhlasíte s tím? Každá práce pro mě jako režiséra znamená dobýt nový, dosud nepoznaný vrchol. Někdy je to lehčí, někdy těžší. Chci-li inscenaci udělat dobře, nemůžu rozlišovat, jestli se jedná o drama, nebo komedii. Snažím se být k sobě i hereckému kolektivu vždy stejně náročný, aby výsledek byl vždy co nejlepší. * Goldoniho komedie pochází z 18. století. Zasmějí se u ní i diváci ve 21. století? Titul byl upraven německým autorem Wolfgangem Hildesheimerem, který žil ještě v 50. a 60. letech 20. století, takže se jedná o úpravy moderní. Navíc situační komika, když je pravdivě podaná, je divákovi sdělná v antice, ve středověku i v současnosti. Důležité je najít moment, který diváka osloví. * Jak jsou pojaty kostýmy a scéna? Podstatná je stylizace, vycházíme z komedie dell’arte. Autorkou kostýmů je Eva Jiřikovská. Scéna je pojatá jako tržiště, připravil ji Miroslav Malina. Nevytvářeli jsme žádné složité scénografie. Vše je pojaté tak, aby bylo co nejvíce vidět herce. * Jak se stavíte k námitkám herců? Přijímáte je, nebo je smetete ze stolu? Patřím mezi ty režiséry, kteří uctívají dialog. Jakmile se uzavřete, jste jen do sebe zahleděný a nedíváte se, co partner, kterým je na jevišti herec, dělá, tak to je dost špatné. Dialog mezi hercem a režisérem musí být, aby z toho vznikla oboustranně dobrá práce. *** Premiéra Slovácké divadlo Co: Carlo Goldoni, Wolfgang Hildesheimer: Tcháni aneb Jak neprovdat dceru Kdy: Premiéra bude v sobotu 12. ledna v 19 hodin Režie: Igor Stránský Hrají: Pavel Majkus, Andrea Nakládalová, Vladimír Doskočil, Pavlína Vašková, Jan Horák, Petr Čagánek a Alžběta Kynclová Zajímavost: V inscenaci vystupují loutky, které mají podobu herců, jež vystupují v této komedii Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jihovýchodní Morava, 10. ledna Autor: MARTINA MALÁ