O hlavních představitelích jsem měl jasno od začátku, říká Igor Stránský

Několik dní před premiérou oslovila redaktorka MF Dnes Jana Máčalová režiséra naší nové komedie Igora Stránského a vznikl následující rozhovor... (Reprízu Boha masakru máme na programu i dnes v 19.00 hodin.)

V Uherském Hradišti se schyluje k další premiéře. Hru Bůh masakru napsala francouzská dramatička Yasmina Reza a vystupují v ní dvě manželské dvojice, které řeší rvačku svých synů, i když téma není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. S pouhými čtyřmi herci inscenaci nastudoval režisér a zároveň ředitel Slováckého divadla Igor Stránský. Zajímavostí je, že premiéra je na programu až v pondělí, přesto měli někteří diváci možnost vidět tuto konverzační komedii již dříve - divadlo ji uvedlo coby náhradní inscenaci kvůli zdravotní indispozici jednoho z herců.
Bylo pro vás „masakrem" i zkoušení?
Zkoušení bylo velice náročné.  Je to zvláštní hra - nestačí, aby každý herec dokonale ovládl svůj text, musí dobře znát i texty partnerů. Na každou repliku, kterou vaši protihráči řeknou, musíte reagovat, třebaže sám v daném případě vůbec nemluvíte. Hra trvá hodinu a půl a nikdo není schopen ani na půl sekundy vypnout. Je to něco jako čtyřhra v tenise, jen s tím rozdílem, že všichni jsou stále na síti.

Je těžší režírovat jen čtyři herce?
Myslím, že to bylo těžké spíš pro ně, jak jsem řekl, po celou dobu "neslezou z jeviště". Normálně trvá zkouška čtyři hodiny, ale většinou tam nikdo není celou dobu - někdo přijde později nebo dřív odejde. Tady byli všichni na jevišti celou dobu. Chtít po herci, aby byl čtyři hodiny v pohotovosti je neúnosné. Takže jsem se je snažil trochu šetřit. Ale vyplatilo se, chodili odpočatí a velmi dobře připravení.

Pomáhá vám při režírování, že jste dřív taky hrával?
Trochu ano, tíhnu i k herecké režii.  Mám zkušenost, že herec má svoji vlastní problematiku, někdy si například na zkoušku přinese třeba i něco negativního, co se mu stalo doma. A režisér musí všechny lidi naladit tak, aby na všechno zapomněli a byli dobří jen a jen v té dané věci, kterou zkouší.

Proč jste na repertoár zařadili právě tuto hru? Čím vás tak zaujala?
Mě ta hra zajímá už několik let. Viděl jsem ji v podání Činoherního klubu na festivalu v Hradci Králové, a když jsem zjistil, že by se dala uvést u nás, tak jsem okamžitě „zavětřil". Věděl jsem, že ve Slováckém divadle mám čtyři ideální představitele.

Takže jste měl od začátku jasno o obsazení?
Když dělám hru, vždycky musím mít jasno o hercích. Není možné, abych začal pracovat na hře a teprve si vymýšlel, kdo v ní bude hrát. A když jsem si hru četl podruhé, potřetí, věděl jsem přesně, s kým budu Boha masakru inscenovat.

Jaká ta hra tedy je?
Je krutá. Je to škleb a výsměch naší civilizaci. Neustále říkáme, jak je ta naše západní civilizace ideální a nejlepší na světě, ale jak máme žít ve vzájemné toleranci, když nejsme schopni vyřešit banální záležitosti, které potom hrozí až katastrofickým rozměrem? A o tom ta hra je. Vlastně z maličkostí vznikají až nechutné věci. Je to kolem nás, a proto mě bavilo tuto hru dělat.

A dala by se hra označit za komedii?
Ano, je to černá komedie. A je dobře, že se lidé smějí. Někteří si sice řeknou: Takový já nejsem, ale pravda je jinde... Jsem rád, že jsme po ní sáhli jako první na Moravě, bude o ni určitě zájem i v jiných divadlech.

Bylo potřeba hru nějak pozměnit?
Škrtali jsme minimálně a vůbec jsme text neupravovali, protože hra je natolik dobrá, že to nebylo nutné. Moc do ní ani zasahovat nelze, situace jsou velmi propletené.

V Bohu masakru se řeší situace, kdy jeden chlapec vyrazí druhému dva zuby. Potýkal jste se někdy vy sám se zlobivými potomky?
Mám syna a dceru a čtyři vnoučata. Moje děti si sice s kamarády vzájemně zuby nevyrážely, jak se to líčí v naší hře, ale zase byly jiné průšvihy. Ale to musíte nějak zvládnout. Člověk by se nejdřív měl podívat sám na sebe. Mnohdy totiž zjistí, že on byl ještě horší. (smích)