Recenze na Měsíc nad řekou

Ještě sedmkrát se do začátku prázdnin můžete těšit na milostný příběh Fráni Šrámka Měsíc nad řekou, který ve velmi originálním pojetí ve Slováckém divadle nastudovala Anna Petrželková. Jednu z repríz navštívil i divadelní kritik J. P. Kříž, který Měsíci nad řekou udělil krásných 80%. Co o inscenaci napsal...?

Zase ta Šrámkova krása, a jeho komín

Jiří P. Kříž

Hradišťské nastudování Měsíce nad řekou Fráni Šrámka z dílny režisérky Anny Petrželkové, dramaturgyně Ivy Šulajové a znamenité scénografky a kostymérky Evy Jiřikovské, postrádá onen pověstný písecký výhled z okna, jež „vedlo na Otavu i na ten komín“. Ostatně za Slováckým divadlem teče úplně jiná řeka.
Některé diváky první část premiéry rozběsnila tak, že prý - k jejich škodě - z divadla utekli. Na mé oblíbené první repríze už to bylo lepší, a mohl jsem tedy v klidu přemýšlet, proč Petrželková ze Šrámkovy imprese stvořila inscenaci naplněnou expresí a despektem. Nevím, ke Šrámkovi nebo k maloměšťákům jeho příběhu?

Jak vnímat Šrámka

A vzpomněl jsem si na vlastní seznámení se spisovatelovými píseckými desátými léty. V první polovině 60. let už nás fascinovala Hrubínova Romance pro křídlovku a dramata z Jestřábí věže Robinsona Jefferse v kongeniálním převodu Kamila Bednáře. A rodičové se nám snažili vnutit Šrámkovu slavnostní obyčejnost a rozbolavělost, ve kterých jsme v Měsíci nad řekou ani nepoznávali někdejšího anarchistu a buřiče.
Nevrátil nás k Šrámkovi ani odkaz na Krškův film z roku 1953. Pozor ale! Mezi agitkami a bláboly té doby - v objektivním hodnocení Václava Březiny od 0 do 40 procent, je svými 80% dílem výjimečným a trvale hodnotným. Už pro naši generaci zůstal ovšem z básnivého prozaika spíš jen Šrámkův Písek a Šrámkova Sobotka.
A což teprve pro naši synovskou a dceřinou generaci?! Také jí jsou samozřejmě vlastní mladické touhy a sny. A velmi aktuální je i úsilí vybřednout z konvencí, do kterých zapadla většina jejich otců a matek, jak to mladí kolem sebe vidí. Zatím se s jejich cestou nesmiřují. Také proto ono rozbití syžetu první části Měsíce nad řekou.
Šrámkovu nostalgii, pocity zmarněnosti, a později z toho plynoucí společenskou deziluzi a odmlčení, vrcholící pak za protektorátu nevycházením z domu, jsme pochopili až po násilném skončení pražského jara. Generaci Petrželkové, Šulajové či Jiřikovské dochází věčné refrény života a opakovatelnost dějů až do ubití ideálů právě dnes. Mám to ocenit, nebo mně z toho má být ještě víc smutno?

Lidé v pasti

Proto je jejich Měsíc nad řekou v druhé části už zase šrámkovský, i když jinak než třeba připomenutý Krškův film. V inscenaci necítím rezignaci, nýbrž touhu bránit se konvencím až za příběh Slávky Hlubinové (Petra Staňková), Vilíka Roškota (Zdeněk Trčálek) a jejich rodičů - samozřejmě vážených občanů, kteří si na vlastní bouře nevzpomínají už ani na setkání abiturientů. Jen chlastají, i když s nostalgií v duši.
Rodičovskou generaci zralých maloměšťáků hrají Tomáš Šulaj, Irena Vacková, Jiří Hejcman, David Vacke a další. Mladost připomíná Hlubinovi David Macháček, starobu pak předpovídá Vladimír Doskočil. Na to generační ohlížení máme ale v české literatuře onačejší majstrštyk: Lidskou tragikomedii Ladislava Klímy.

Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Fráňa Šrámek: Měsíc nad řekou. Úprava Iva Šulajová, Anna Petrželková. Režie Anna Petrželková, dramaturgie Iva Šulajová, výprava Eva Jiřikovská, hudba Mario Buzzi. Premiéra 4. března, psáno z reprízy 6. března 2017.

Hodnocení 80%

Vstupenky na reprízy inscenace Měsíce nad řekou můžete rezervovat ZDE...