ROZHOVOR: Igor Stránský o Králově řeči

Už za týden vám v premiéře představíme další titul z předplatného roku 2017 - Královu řeč. V hlavních rolích se můžete těšit na Pavla Hromádku a Pavla Majkuse. Režisérem tragikomedie o překonávání vlastních slabostí, opravdovém vědomí odpovědnosti a zranitelném mužství, je Igor Stránský. Co o novince prozradil...?

Igore, mohl byste v krátkosti charakterizovat Královu řeč?
Anglie - třicátá léta minulého století. Byla to velmi zvláštní doba. Po končící hospodářské krizi nastala konjunktura, která byla naplněna politickými čachry v boji o moc, resp. prosazování osobních zájmů na úkor skutečných potřeb společnosti. A stroj času neúprosně připravoval svět k válce. Situace, ne nepodobná té dnešní. V této zvláštní rozjitřené době se pohybuje významný jedinec, který zoufale hledá své vlastní JÁ, víru v sebe samotného. 

Lze hru popsat jednou větou?
Nejlepší nový dramatický text, se kterým jsem se za posledních deset let setkal. Také by ji mohl vystihnout citát Hala Urbana: „Jakmile přijmeme fakt, že život je těžký, začneme růst. Pochopíme, že každý problém je také příležitostí“.

Text hry je napsaný na podkladě skutečných událostí a osob, že?
Ano, všechny postavy, až na drobné epizodní, jsou skutečně výraznými osobnostmi, které známe z Anglie třicátých let, resp. z politického a společenského dění této velmoci. V žádném případě se však nesnažím o vytvoření jakési historické hry. Jde zde především o výrazný lidský příběh dvou osobností, společensky od sebe značně vzdálených, které k sobě nalézají osobitou cestu. 

Jak jste se ke Králově řeči vůbec dostal?
Budou tomu zhruba čtyři roky, kdy se mi do rukou dostala "Králova řeč" v překladu Jitky Sloupové. Po prvním přečtení jsem dostal na tuto hru chuť. A jakmile se naskytla příležitost, okamžitě jsem chtěl "Královu řeč" realizovat. 

Chystáte vůči původnímu textu nějaké úpravy?
Text je tak dokonalý, že to jsou pouze drobné kosmetické úpravy

Hlavní role vytvoří Pavel Hromádka a Pavel Majkus. Věděl jste hned, kdo bude hlavní role hrát?
Bez jasné vize o hlavních představitelích bych nikdy práci na této hře nemohl začít. 

Spousta diváků určitě viděla Hooprův film z roku 2010. Jakou máte zprávu pro tyto filmové diváky, kteří budou srovnávat Královu řeč ve Slováckém divadle s filmem
Sebelepší film, ověnčený několika Oscary, zůstává neměnnou konzervou. Divadlo je však živým organizmem, který se neustále vyvíjí a herec každý večer vede s divákem nový dialog, Pevně věřím, že to bude dialog přesvědčivý a úspěšný a "Králova řeč" tak nebude mojí "labutí písní" ve Slováckém divadle...  

Hra vypovídá mimo jiné o moci lidského hlasu, o jeho vlivu na ostatní i na vlastní sebevědomí. Funguje to tak podle vás i v běžném životě běžného člověka?
To není jenom o koktání, kdy potřebuje hlavní představitel posílit své EGO. Pokud nebude divák zcela pasivní, vždy najde určitou inspiraci pro svoji 13. komnatu.

Koho jste si přizval ke spolupráci
Téměř všichni - herci, výtvarníci, autor scénické hudby, dramaturgyně, technické složky atd. - jsou mými osvědčenými spolupracovníky. Pouze čtyři jména, s kterými se při práci na nové inscenaci setkávám, jsou nová: Barbora Nesvadbová, Tereza Hrabalová a manželé Peřestí.