„Těším se, že si Cyrana užiju i jako divák,“ říká fotografka Terezie Fojtová

Součástí přípravy další výjimečné inscenace Slováckého divadla, Cyrana z Bergeracu, se stala i mladá fotografka Terezie Fojtová. Jejím úkolem je zachytit atmosféru zkoušek i výsledného tvaru. „Všem doporučuji Cyrana zhédnout,“ vzkazuje.

Terezie dokumentuje Cyrana od první čtené až k premiéře

Terezie, ráda fotíte „vše, kde jsou lidi“. Proč právě je?

Focení přírody jsem si vyzkoušela při cestě na Island. Fotografie jsem si přivezla krásné, ale zjistila jsem, že přírodu raději vnímám okem než foťákem. Při focení lidí chci zachytit pohyb a emoce. Baví mě kouzlo okamžiku, proto jsou i mé portréty spíše momentky než stylizované fotografie.

Jakým způsobem přistupujete k focení Cyrana?

Při focení se snažím pohybovat nenápadně mezi herci, abych nerušila průběh zkoušení a nepřekážela režisérovi, ale aby byl cítit kontakt mezi fotografem a fotografovaným. Jsem ráda, když můžu herce osobně poznat a na fotkách pak zachytit jejich charakter a vytvořit hezkou vzpomínku na zkoušení.

Chtěla byste představení navštívit jako divák?

Cyrano z Bergeracu Martina Crimpa patří k mým oblíbený titulům a všem doporučuji toto představení zhlédnout. Můžete se těšit na skvělé herecké výkony, originální kostýmy, scénu, hudbu i choreografii! Čeká vás jedinečný divácký zážitek a já sama se těším, až na chvíli odložím foťák a užiji si představení jako obyčejný divák.

Slovácké si zamilovala už při škole

Terezie Fojtová absolvovala Gymnázium v Uherském Hradišti a už tehdy jí Slovácké divadlo učarovalo. A dokonce nasměrovalo její další kariéru. „Při studiu na gymnáziu jsme chodívali do Slováckého divadla na představení, ale měli jsme možnost podívat se i do zákulisí a na jeviště, jelikož se každoročně připravovala Akademie GUH. Už tehdy jsem si říkala, že by mě práce v divadle moc bavila, ale že na herečku to asi nebude,“ směje se. „Věnovala jsem se focení, z gymnázia jsem přešla na SUPŠUH a při aktuálním studiu na JAMU jsem zjistila, že jde vlastně focení a divadlo spojit. Čas strávený v divadle jsem si zamilovala ještě víc a utvrdila se v tom, že toto je cesta, kterou se chci vydat,“ říká dnes.

A jak došlo k její spolupráci se Slováckým divadlem? V rámci studia audiovizuální tvorby a divadla dostala za úkol vyzkoušet si praxi v divadle a nafotit představení od první čtené zkoušky po výsledné fotografie z generálek. „Když jsem viděla, že se ve Slováckém divadle bude připravovat Cyrano z Bergeracu v režii Doda Gombára, napadlo mě, že to musím zkusit. Cyrano patří k mým oblíbeným titulům a s panem Gombárem jsem už spolupracovala na inscenaci Hrad v nitru v Divadle na Orlí a jeho režijní práce se mi moc líbila. A vyšlo to,“ uzavírá Terezie Fojtová.

„Fotografa na zkouškách v podstatě nevnímám,“ říká Pavlína Hejcmanová

Úkolem divadelního fotografa je zachytit atmosféru vzniku inscenace, a to co nejautentičtěji. Inscenační tým by ideálně vůbec neměl vědět, že se mezi nimi pohybuje. To potvrzuje i Pavlína Hejcmanová, která v připravovaném Cyranovi z Bergeracu ztvární výraznou roli Lejly Ragueneau.

„Už jsme na fotografy mezi námi tak zvyklí, že je opravdu většinou nevnímáme. Možná jen při mých prvních inscenacích jsem o nich věděla,“ říká a dodává, že se přesto snaží vzájemně si vycházet vstříc. „Když už fotíme generálky se světly a kostýmy a já zavnímám, že fotograf na mě míří objektiv, tak mu chvilku počkám nebo vydržím v gestu, pokud na to mám čas. Jinak se snažím jednat, jako by tam nebyl,“ říká.

Na mladou a talentovanou Terezii, která fotí právě vznikající inscenaci, pěje jen samou chválu. „Terezka je velmi citlivá a empatická. Rozhodně nám nepřekáží, většinou vůbec nevím, že tam je. Na druhou stranu je to osobnost a její dřívější fotky se mi opravdu moc líbily, klobouk dolů. Nabídla mi, že mi už teď ukáže i nějaké fotky ze Cyrana, ale nakonec jsme se dohodly, že se nechám překvapit,“ usmívá se oblíbená herečka.