„Zařídit práva na vysílání inscenací je mnohdy náročné,“ říká Jitka Honsová

Už několik týdnů přidává Slovácké divadlo na své facebookové stránky každou středu záznamy slavných inscenací, které v minulosti uvádělo, a každý z nich si pustí tisícovky lidí. Zařídit, aby bylo možné inscenaci odvysílat online, však není jen tak.

„Musíme si prvně s autory inscenací zajistit jejich svolení, takzvanou licenci. To nebývá vždy jednoduchá práce,“ vysvětluje manažerka Slováckého divadla Jitka Honsová, pro kterou je právě toto zařizování aktuálním úkolem.

„V případě, že známe osobně autory hry a tvůrce inscenace, je situace mnohem jednodušší, můžeme se s nimi spojit napřímo a svolení k vysílání si s nimi dojednat bez dalších problémů a průtahů, jako například v případě inscenace Villon F.,“ říká, že jednání s režisérem Jakubem Macečkem nebo autorem hudby Davidem Smečkou se nese v osobní rovině. 

Umělci i autoři většinou s vysíláním souhlasí

„Ale v případě zahraničních titulů nebo titulů, kde autora neznáme osobně, je situace jiná, tam spolupracujeme s agenturami, které autory zastupují. A kde není osobní vztah, navíc se řetězí počet lidí, kteří spolu musí ohledně vyřízení práv jednat, tam jde vyřizování licence hůř,“ vysvětluje, proč není možné odvysílat například záznam veleúspěšného muzikálu Donaha!, o který si diváci hojně píší.

„Někdy nám autoři už ve smlouvě o uvádění jejich děl na jevišti zakázali vůbec videozáznam pořizovat, pak nemáme ani co vysílat. U každé inscenace postupujeme individuálně a není v naší moci odvysílat jakoukoli archivní inscenaci, na kterou si vzpomeneme,“ dodává Jitka Honsová.

Řešení autorských práv jako takových pro ni není novinkou. „Žádosti o bezplatné licence pro online vysílání jsou pro mě ale novou a milou zkušeností. Moc mě těší, jak jsou tomuto způsobu ukrácení zvláštních chvil v období koronavirové pandemie nakloněni nejen naši umělci, ale i zahraniční, renomovaní autoři,“ uzavírá manažerka.