"Zcela záměrně se vyhýbám srovnání s geniálním filmem Miloše Formana," říká o novince Přelet nad kukaččím hnízdem režisér Igor Stránský

Režisér Igor Stránský právě ve Slováckém divadle dokončuje inscenaci Přelet nad kukaččím hnízdem. Kultovní zápas o lidskou svobodu a důstojnost a brilantní analýzu manipulace uvidí diváci poprvé v sobotu 9. listopadu. V hlavních rolích se představí Pavlína Hejcmanová jako sestra Ratchedová a Tomáš Šulaj jako Randle Patrick McMurphy. Postavu náčelníka Bromdena svěřil režisér Igor Stránský Jiřímu Hejcmanovi

"Přelet" si zřejmě velká část diváků spojí s dnes již kultovním filmem Miloše Formana. Nevadí Vám to?

Zcela záměrně se vyhýbám srovnání s geniálním filmem Miloše Formana. Pro moji práci je rozhodující román Kena Keseyho, resp. jeho dramatizace Dalem Wassermanem. Zde se už Forman značně vzdaluje. Chtěl bych, aby byl divák naší inscenací a jejím výkladem natolik zaujatý, že by neměl čas na jakoukoliv konfrontaci s filmem.

Mohl byste nastínit, v čem je zásadní rozdíl mezi filmovou a divadelní verzí?

Hlavním motivem, který film opomíjí, je linka indiána Bromdena, který celým románem provází, dění vidíme jeho očima, zpočátku si nemůžeme být jistí, do jaké míry je vypravěčem spolehlivým – což dodává ději napětí.

Tématem hry, která vznikla v 60. letech, je manipulace s lidmi a vzdor, který proti systému nemá šanci. Myslíte, že jsou tato témata stále aktuální?

Ústřední konflikt Keseyho předlohy z bouřlivých 60. let dvacátého století je aktuální i po padesáti letech. Je to střet mezi svobodnou individualitou a mocenskou institucí. A vnitřní svoboda je nezcizitelná. 

(blš)