Konkurz podle Grönholma, plakát -  Eva Jiřikovská©2011, foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma
Jordi Galcerán

Konkurz podle Grönholma

Překlad:     Ivory Rodriguez

Současná španělská komedie s prvky psychothrilleru. V kanceláři jisté nadnárodní společnosti se sejdou čtyři uchazeči o zaměstnání. Výběrové řízení však začne poněkud zvláštně -  přítomným je oznámeno, že jeden z nich je utajený personalista firmy, který má za úkol vybrat toho nejlepšího. A zazní i první úkol: uchazeči mají odhalit, kdo z nich to vlastně je, a ze své společnosti ho vyloučit. Okamžitě se rozehraje napínavé drama plné vážných i komických situací. Sledujeme nejen zápas o to, „kdo je kdo“, ale také „kdo s koho“, neboť doba je tvrdá a vidina získání lukrativně placeného místa ve vedení firmy je pro každého více než lákavá. Jak se odhalí charaktery jednotlivých aktérů? Kam až jsou lidé při honbě za ziskem ochotni zajít? Jak tvrdý nátlak snesou? Bravurně napsané dialogy i napínavá zápletka dávají vědět, že je to vynikající příležitost pro herecké umění, ostatně hra byla roku 2005 zfilmována a dočkala se velkého diváckého úspěchu. Situace jsou často velmi směšné, ale vzápětí nám dochází jejich tragický důsledek a smích na rtu mrzne… Aktuální téma hry je totiž znepokojivou zprávou o stavu současné lidské společnosti.

(Pro děti a mládež do 15 let nevhodné.)

Informace

Informace: 
Režie: David Vacke
Scéna: Ivan Vacke
Kostýmy: Šárka Bellanová
Dramaturgie: Libor Vodička
   
Česká premiéra: 31. 10. 2011
   
Délka představení: 1:20 h (bez přestávky)
  
Datum derniéry:13. 12. 2012

 

OSOBY A OBSAZENÍ:

Fernando Martin Vrtáček
Enrique Kamil Pulec
Carlos David Vaculík

Mercedes

Tereza Novotná, dříve Pavlína Hejcmanová

 

TECHNICKÉ ZÁZEMÍ:

Inspice: David Vacke
Nápověda: Zuzana Zvěřinová
Rekvizity: Jitka Janečková
Vlásenky, garderoba: Šárka Bellanová
Světla: Ivan Vacke
Zvuk: Michal Kedroň

Fotografie

Konkurz podle Grönholma - Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Martin Vrtáček, Kamil Pulec - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, David Vaculík, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - David Vaculík, Kamil Pulec, Pavlína Hejcmanová, Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, David Vaculík, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec (zády), Martin Vrtáček, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - David Vaculík, Kamil Pulec, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - David Vaculík - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, Pavlína Hejcmanová, Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, Martin Vrtáček, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - David Vaculík - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Pavlína Hejcmanová, Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Pavlína Hejcmanová, Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, David Vaculík, Pavlína Hejcmanová - foto Pavel Princ
Konkurz podle Grönholma - Martin Vrtáček - foto Pavel Princ
Konkurz podle Grönholma Pavlína Hejcmanová, Martin Vrtáček - foto Pavel Princ
Konkurz podle Grönholma -  David Vaculík, nad ním Martin Vrtáček - foto Pavel Princ
Konkurz podle Grönholma - Pavlína Hejcmanová - foto Pavel Princ
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec - foto Pavel Princ
Konkurz podle Grönholma, zkouška - režíruje David Vacke, naslouchají David Vaculík, Kamil Pulec, Martin Vrtáček - foto Jan Pospíšil
Konkurz podle Grönholma, zkouška - Kamil Pulec, Pavlína Hejcmanová, Martin Vrtáček - foto Jan Pospíšil
Konkurz podle Grönholma, zkouška - Kamil Pulec - foto Jan Pospíšil
První čtená zkouška - kolem stolu v klubu na Malé scéně - foto Libor Vodička
První čtená zkouška - režisér David Vacke, překladatel Ivory Rodriguez, herec Kamil Pulec - foto Libor Vodička
První čtená zkouška - překladatel Ivory Rodriguez, přemýšlející Kamil Pulec, dramaturg Libor Vodička - foto Ivan Vacke
První čtená zkouška - Ivan Vacke tentokrát v pozici výtvarníka vysvětluje, co vymyslel - foto Libor Vodička
První čtená zkouška - vedle Davida Vaculíka Šárka Bellanová, autorka kostýmů - foto Libor Vodička
První čtená zkouška - překladatel s výtvarníkem pracují i u baru - foto Libor Vodička

Servis pro média

Tisková zpráva: 

Představte si, že se ucházíte o lukrativní manažerské místo v jisté nadnárodní korporaci. Postoupili jste až do nejužšího výběru, ale finálové přijímací řízení, na něž jste pozváni, se záhy zvrtne v napínavé psychodrama. Napětí se stupňuje, atmosféra houstne, takže brzy je jasné, že v konkurzu zvítězí ten, kdo má nejtvrdší lokty. Psychologové odborně řídí výběr toho nejotrlejšího z uchazečů...
Většina si v tomto okamžiku asi řekne: „Uf, tak do toho bych nešel!“ Ale je to tak skutečně? Vždyť stát se šéfem velké firmy a nosit domů obrovský plat – není to lákavé? Nestojí to za určité osobní ústupky či přemáhání? Toto vpravdě aktuální faustovské téma stojí v pozadí naší inscenace, kterou v těchto týdnech na Malé scéně zkouší Pavlína Hejcmanová, Kamil Pulec, David Vaculík a Martin Vrtáček pod režijní taktovkou zkušeného Davida Vackeho.
Vycházíme z přesvědčení, že prostor Malé scény je vynikající příležitostí zejména pro herecké umění, které má divák možnost sledovat v těsné blízkosti, doslova na dotek. Herci to umožňuje rozehrávat velmi jemnou a přitom širokou paletu psychologických odstínů a faset, které divákovi nejvíce přiblíží povahu dramatických postav a tím odkryjí téma hry. Scéna (Ivan Vacke) „rozbíjí“ prostor kukátkového jeviště, vybíhá až k divákům, kteří částečně sedí v arénovém půlkruhu a sledují ten „gladiátorský“ zápas, podobně jako psychologové – personalisté firmy, kdesi v pozadí. Kdo bude vybrán a koho pošlou domů? Kam až je člověk ochoten jít za svou představou o vlastní ceně?
Tragikomedie současného španělského dramatika Jordi Galcerána (1964), která se před šesti lety dočkala filmového zpracování, není ani tak obdobou dramatického žánru morality, neboť nenabízí řešení, neoznačuje: to je dobré a to je zlé. Svým dokumentárním tvarem nabízí nelítostný pohled dovnitř lidského hemžení a ukazuje bez příkras a iluzí právě toho dnešního člověka, jenž pod čistým a vonícím šatem supermoderního střihu (kostýmy Šárka Bellanová) skrývá vychladlé srdce bez citu a snad i bez krve.
Premiéra (v Čechách poprvé) proběhne v pondělí 31. října 2011 na Malé scéně Slováckého divadla.

-liv-

Foto v tiskové kvalitě: 
Konkurz podle Grönholma - Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, David Vaculík, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Martin Vrtáček, David Vaculík, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, Martin Vrtáček, Pavlína Hejcmanová - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Kamil Pulec, Pavlína Hejcmanová, Martin Vrtáček - foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - Martin Vrtáček, Pavlína Hejcmanová - Foto Jan Karásek
Konkurz podle Grönholma - David Vaculík, Kamil Pulec, Martin Vrtáček - foto Jan Karásek

Slovo dramaturga

Slovo dramaturga: 

Tragikomedii Konkurz podle Grönholma jsme vybrali pro Malou scénu hned z několika důvodů.
Především vycházíme z přesvědčení, že komorní divadelní prostor je vynikající příležitostí zejména pro herecké umění, které má divák možnost sledovat v těsné blízkosti, kdy je mu aktér skoro na dotek. A kdy je na každého dobře vidět, téměř ze všech stran. Žádné divadelní „kukátko“; portál vyřezávající divákův výhled. Ovšem také: kde se nic neschová! Všechno je vidět a přehnaná exprese, šarže či divadelní macha jsou hned jak pod lupou… Herci to nařizuje (a současně umožňuje) rozehrávat jemnou a přitom širokou paletu psychologických odstínů a faset, skrze niž divákovi přibližuje povahu dramatické postavy i hlavní konflikty hry.
A jsme u toho, proč jsme zvolili právě tuto hru. Chtěli jsme současnost a vyhrocený konflikt. Téma! Ano, ve výběru sehrála svou roli také aktuálnost – ale nechápeme ji jinak, než jako potřebu poznávat (se).
Pokud žijete v úzkém prostoru daném souřadnicemi: Zaměstnání, Pozice, Kariéra, Bohatství… možná se s našimi hrdiny poznáte. Anebo nepoznáte, ale vybaví se vám jiné souřadnice: Nezaměstnanost, Život bez perspektivy, Neúspěch, Chudoba…  Už přemýšlíte o své ceně na „pracovním trhu“? Už jste pohlédli do očí novým predátorům? Vítejte ve světě Grönholmových metod a konkurzů!
Hořká komedie současného španělského dramatika Jordi Galcerána nás zaujala z mnoha důvodů. Kromě toho, že nás baví její humor a současně myslíme na to, že nám při něm někdy běhá mráz po zádech, že nás také baví způsob, jakým autor pracuje s některými odkazy na díla moderní literatury (Mechanický číšník, Zámek, Dvanáct rozhněvaných mužů, Top Dogs); neuniklo nám, že žánrově má v mnohém blízko k moralitě, i když jí v užším smyslu není. Neukazuje lidem řešení, neoznačuje: to je dobré a to je zlé. Nepoučuje.
Hra nezní soudcovským kladívkem, bičem krotitele, trubkou volající do zteče, ani nešustí papírem. Svým dokumentárně „neorealistickým“ tvarem, nepřipouštějícím grotesknost či dokonce absurditu, v přísném, takřka dokonalém sevření tří aristotelovských jednot (místa, děje a času), nabízí hlavně nelítostný pohled dovnitř hemžení „svého druhu“. Ukazuje bez příkras a iluzí toho dnešního člověka, jenž pod čistým, navoněným, dokonale padnoucím kostýmem super-nej-top-moderního střihu, ukrývá srdce bez citu, vychladlé, dávno odeznělé, scvrklé, zhublé o lidskost, odcizené, od druhých i od sebe.
Člověk – kalkulující monstrum. Člověk – nebezpečná šelma s nejbystřejším úsudkem v přírodě. Věříme, že diváci poznají, procítí a pochopí stejnou naléhavost, jakou cítíme v této chvíli my: život v takových souřadnicích nemá dobré řešení. Což neznamená, že je bez naděje. Můžeme změnit souřadnice!

-liv-

Program

Konkurz podle Grönholma, program 1
Konkurz podle Grönholma, program 2
Konkurz podle Grönholma, program 3
Konkurz podle Grönholma, program 4
Konkurz podle Grönholma, program 5
Konkurz podle Grönholma, program 6
Konkurz podle Grönholma, program 7
Konkurz podle Grönholma, program 8
Konkurz podle Grönholma, program 9
Konkurz podle Grönholma, program 10
Konkurz podle Grönholma, program 11
Konkurz podle Grönholma, program 12

Videoreportáže

Ocenění

Ocenění: 

Největší z pierotů 2011 Martin Vrtáček za roli Fernanda