Oleanna

David Mamet

Překlad: Julek Neumann

Američana Davida Mameta, autora světového formátu ověnčeného Pulitzerovou cenou i nominací na Oskara, zná širší veřejnost také jako filmového režiséra a scénáristu (scénář k filmu Vrtěti psem, Ronin, Hannibal). Jeho hra Oleanna, kterou sám rovněž v roce 1994 natočil i jako filmový snímek, je brilantně napsaným psychologickým dialogem, který tematizuje na jedné straně formálnost a institucionálnost současného života moderní společnosti (často nám jde spíš o hledání nejrůznějších forem a skutečný obsah komunikace člověka s člověkem nám uniká), na druhé straně zneužívání moci v různých podobách. Hlavními aktéry příběhu jsou neúspěšná studentka, usilující o opravu svých studijních výsledků, a úspěšný profesor, jemuž právě oznámili povýšení. Tradiční a od základu nerovné postavení učitele a žáka je zde ještě „zproblematizováno“ prvkem mužsko-ženského napětí. Nejde zdaleka jen o míru domnělé či skutečné náklonnosti, na jejímž konci může stát až obvinění ze sexuálního obtěžování – ale především o naprostou neschopnost dorozumět se. Právě jazyk se stává účinnou zbraní v „zápase“, v jehož průběhu se několikrát změní pozice „útočníka“ a „obránce“, ale který za sebou nemůže zanechat vítěze, nýbrž pouze poražené. Název Oleanna pak ironicky odkazuje k populární americké písni o utopické zemi, „kde pečení holubi lítají do huby“. Další skvělá možnost sledovat divadlo z „nebezpečně blízkého“ úhlu, kde budete mít herce takřka nadosah, tentokrát v režii hostujícího Michala Zetela.

ano

Inscenace